Varsler kostnadssprekk for «skandalehelikoptre»: Kan koste en halv milliard mer i året

DYRT: Driften av NH90 kan bli langt dyrere enn først antatt, viser en fersk rapport fra FFI. Her er et helikopter avbildet i forbindelse med en sambandstest utenfor Bodø.

DYRT: Driften av NH90 kan bli langt dyrere enn først antatt, viser en fersk rapport fra FFI. Her er et helikopter avbildet i forbindelse med en sambandstest utenfor Bodø. Foto:

Artikkelen er over 1 år gammel

Dersom Forsvaret skal nå målene i langtidsplanen, vil driften av NH90-helikoptrene koste 470 millioner kroner mer i året enn først antatt.

DEL

Det viser en fersk rapport, utarbeidet av Forsvarets forskningsinstitutt (FFI) på bestilling fra Forsvarsdepartementet.

Økte driftsutgifter

Rapporten slår fast at det er mulig å nå målene i langtidsplanen for Forsvaret på 3900 flytimer i året for nye NH90. Det vil imidlertid koste 470 millioner kroner enn først antatt – hvert år.

Det opplyser Forsvarsdepartementet selv i en pressemelding tirsdag.

– NH90 er spesialtilpasset norske forhold og er skreddersydd for behovene til Kystvakten og Marinen. Det er ingen andre helikopter på markedet i dag som vil kunne gi oss tilsvarende kapasitet. De forventede økte driftsutgiftene og behovet til Forsvaret må behandles i forbindelse med neste langtidsplan, sier forsvarsminister Frank Bakke-Jensen (H) i pressemeldingen.

Håp om 2022

Leveransen av NH90-helikoptrene har vært kraftig forsinket. Erfaringene så langt viser også at driftskostnadene blir langt høyere enn planlagt, skriver departementet i pressemeldingen. Det er bakgrunnen for at rapporten fra FFI ble bestilt, der Forsvarsdepartementet ba om en grundig gjennomgang av alle beregninger og tallgrunnlag, for å se om det var behov for å justere ambisjonsnivået for de nye helikoptrene.

– Innfasingen av NH90 helikopter på kystvaktskip og fregatter er utfordrende, men vi holder fast på ambisjonen om at innfasingen skal være ferdig i 2022, sier Bakke-Jensen.

Artikkeltags