Advarer mot billett-nettsted: - Vær på vakt

Artikkelen er over 3 år gammel

Forbrukerrådet går nå ut og advarer mot å kjøpe billetter fra nettsteder Viagogo.

DEL

Viagogo er en nternasjonal markedsplass for billetter til blant annet konserter, fotballkamper og teater.

De siste ukene har Forbrukerrådet fått flere henvendelser om selskapet enn tidligere, kommer det frem i en pressemelding fra Forbrukerrådet.

Henvendelsene dreier seg blant annet om at billettene bli langt dyrere enn forbrukeren kunne forutse, og at en del kostnader ikke vises før billettene skal betales.

Høyere pris

– Vi ber folk være på vakt, og om mulig heller kjøpe billetter direkte fra arrangøren, sier Pia Cecilie Høst, som leder Forbrukerrådets dialog med forbrukerne.

– Forbrukere forteller at prisen på Viagogo blir langt høyere enn hva de selges for andre steder, at de får dårligere billetter enn det de trodde de hadde bestilt, eller mottar billettene veldig sent, sier hun.

Klag

Viagogo er et sveitsisk selskap. Det betyr det at hverken Forbrukerrådet, eller Forbruker Europa som ellers hjelper forbrukere innenfor EU/EØS-området, kan mekle i en sak for deg.

– Om du har betalt med kredittkort, har du mulighet til å be banken om å tilbakeføre transaksjonen, sier Høst.

Man kan imidlertid klage til den sveisiske forbrukerombudsmannen. Det er også mulig å forsøke å klage til Finansklagenemnda. Det kreves at du må ha forsøkt å løse saken direkte med selger først. En klage på epost holder.

Tips ved bestilling

  • Sjekk kontaktinformasjon: Navn, post- og besøksadresse, telefon og organisasjonsnummer. Jo mer jo bedre; en ærlig selger vil bli funnet.
  • Les vilkårene og sjekk hvilken avtaler du gjør når du inngår handelen. Ved kjøp av billetter gjelder ikke angreretten.
  • Bruk kredittkort eller sikker betalingsløsning

Misfornøyd med billettkjøpet?

  • Send en e-post til Viagogo der du ber om å få opplyst hvem som er selger av billettene og kontaktinformasjon til denne, slik at du kan rette krav om tilbakebetaling til selgeren. (Viagogo hevder at de ikke selv selger billetter, men bare er en plattform som videreformidler billetter fra andre selgere).
  • Dersom du får opplyst hvem som er selger så sender du e-post til denne og krever tilbakebetaling.
    Dersom du ikke får svar fra selger, eller Viagogo ikke svarer eller vil opplyse deg om hvem som er selger, kan du kontakte banken som har utstedt kortet du har betalt med og registrere en reklamasjonssak der du ber om at banken dekker tapet ditt. Se mer informasjon og råd om hvordan du går fram på Forbruker Europas nettside.

Artikkeltags

Kommentarer til denne saken