Kjempesmell for Ryanair

NEDGANG: Ryanair-sjef Michael O'Leary opplyser at de to svakeste markedene er Tyskland og Storbritannia.

NEDGANG: Ryanair-sjef Michael O'Leary opplyser at de to svakeste markedene er Tyskland og Storbritannia.

Av

Lavere billettpriser gir kjempesmell for Ryanair.

DEL

(Nord24) (Nettavisen:) Resultatet til flykjempen falt 21 prosent i perioden april til juni i år, sammenliknet med samme periode i fjor.

Nedgangen er på 66 millioner euro, eller 643 millioner kroner.

Selskapet skriver at det skyldes en kombinasjon av lavere priser, dyrere drivstoff og økte lønninger.

– Men vi slår alle de andre flyselskapene på kostnader og med en betydelig avstand og forskjellen øker. Vi er betydelig over Easyjet og Norwegian, sier Michael O'Leary i en presentasjon.

Ryanair opplyser at de to svakeste markedene er Tyskland og Storbritannia.

«I Tyskland fikk Lufthansa lov til å kjøpe Air Berlin og selger den ekstra kapasiteten til priser under kostnad. I Storbritannia tynger Brexit på forbrukertilliten og pengebruken», heter det.

Selv om resultatet falt, er omsetning opp 11 prosent til 2,3 milliarder euro.

Artikkeltags