Slik lokker flyselskapene deg i kjøpefella

Ryanair er ett av flyselskapene som prøver å selge tilleggstjenester til passasjerene helt fram til avreise.

Ryanair er ett av flyselskapene som prøver å selge tilleggstjenester til passasjerene helt fram til avreise. Foto:

Av
Artikkelen er over 1 år gammel

Tilleggstjenestene er helt nødvendige for at selskapene skal tjene penger.

DEL

Du har sikkert merket at du en stund før du skal ut og fly, har fått en e-post om ulike tjenester du kan bestille i tillegg til billetten du allerede har kjøpt.

Tidspunktet for henvendelsen er ikke tilfeldig.

For flyselskapene er disse tilleggstjenestene helt avgjørende for å sikre økonomien. Når prisen på selve billetten kun omfatter setet og som regel én håndbagasje, er det derfor helt nødvendig for flyselskapet å sikre seg andre inntekter. Slik drar de inn milliarder av kroner i mersalg, skriver reisenettstedet flysmart24.no.

Det har derfor vært viktig for flyselskapene å finne tidspunktet for når den reisende er mest klar for å kjøpe de ofte svært kostbare tilleggsytelsene.

Billettreservasjons-systemet Amadeus har funnet svaret: En studie selskapet har utført viser at det beste tidspunktet for flyselskapene å slå til på, er mellom 24 og 48 timer før avgang.

– Mellom 24 og 48 timer før avreise er den reisende i «planleggingsmodus» og er mer villig til å kjøpe et «siste minutt-tilbud» for å gjøre reisen sin mest mulig problemfri. Dette er et viktig tidspunkt for flyselskapene for å komme med sine tilbud om prioritert ombordstigning, ekstra benplass om bord og lounge-tilgang på flyplassen, mener Patricia Simillon, som er direktør for strategisk markedsføring i Amadeus.

(ANB)

Artikkeltags