Snart er det siste reise for denne gamle traveren

SNART SLUTT: Guttorm Jakobsen og Fjellheisen hadde i går oppstartsmøte for "Nye Fjellheisen" med Ingolf Nilssen (Fjellbygg), Peter Strandberg (Doppelmayr), Ingvald Tharaldsen (Faveo) og Henry Verdal (Fjellbygg). Snart er det slutt for de gamle gondolene.

SNART SLUTT: Guttorm Jakobsen og Fjellheisen hadde i går oppstartsmøte for "Nye Fjellheisen" med Ingolf Nilssen (Fjellbygg), Peter Strandberg (Doppelmayr), Ingvald Tharaldsen (Faveo) og Henry Verdal (Fjellbygg). Snart er det slutt for de gamle gondolene. Foto:

Artikkelen er over 4 år gammel

Se det første bildet av de nye gondolene

DEL

De gode gamle gondolene til Fjellheisen i Tromsø synger på det siste verset. De gamle traverne har bare et par uker igjen i tjeneste. Nordlys kan i dag presentere de første bildene av de nye gondolene som nå er under produksjon og ut på nyåret en gang skal frakte tromsøværinger og turister til toppen av fjellet.

Daglig leder Guttorm Jakobsen i Fjellheisen er akkurat kommet tilbake med flere av sine ansatte fra Sveits hvor de har sett nærmere alt det de har bestilt og mandag gikk rett i oppstartsmøte på nedre stasjon.

- Vi er fire avhengige og uavhengige aktører i dette. Disse er Doppelmayr/Garaventa, Fjellbygg, Faveo Prosjektledelse og Fjellheisen. Sammen skal vi nå gjennom en intensiv byggeperiode på 6 måneder. Vi stanser nå 1. september for ordinær trafikk og så arbeides det i ett til oppstart. Oppstart er prosjektert til i begynnelsen av neste år. Forutsatt "ikke for mange og lange vinterstormer" så skal dette gå etter tidsplanen, forteller Jakobsen

Verdensledende

Mandag var også Doppelmayr på plass i Tromsø med sin skandinaviske direktør Peter Strandberg.

- Dette er det selskapet som hjalp oss når vi måtte skifte bæretau for 2 år siden. Doppelmayr er et sveitsisk  "world leader" innen ski/-taubaner. De har vært vår samarbeidspartner siden bæretauskiftet og blir det også de neste 40 årene. Årsaken til at jeg sier det er at "Nye Fjellheisen" er prosjektert med en livslengde på 40 år, dette er kvalitetssikret. Jeg og tre av våre maskinister kommer akkurat fra Sveits hvor vi har vært gjennom ett intensivt ukes program, sier Jakobsen.

Strandberg er selvsagt glad for oppdraget og mener det er på høy tid å skifte ut Fjellheisen som den står i dag.

- Ja, utstyret er utslitt nå. Det er en utfordring  å skifte ut alt innenfor den gamle strukturen, men det er bedre å gjøre å gjøre det skikkelig nå, enn å drive med nødhjelp som kanskje varer i 10-12 år, sier Strandberg.

Han sier at selskapet har levert rundt 15.000 baner  rundt omkring i verden.

- Men ingen så vakre som Fjellheisen?

- Haha, nei, absolutt ikke.

VOLDSOM TRAFIKK: Busslast på busslast med turister strømmet inn til Fjellheisen mandag. Om et halvt år står den nye Fjellheisen ferdig hvis alt går etter planen.

VOLDSOM TRAFIKK: Busslast på busslast med turister strømmet inn til Fjellheisen mandag. Om et halvt år står den nye Fjellheisen ferdig hvis alt går etter planen.

Imponert

Jakobsen gleder seg voldsomt til å følge arbeidet som nå skyter fart.

- Nå får vi det siste av det siste.  Jeg må si jeg er imponert over sveitsisk ingeniørkunst, seriøsitet og service. Her har vi i Norge dessverre altfor mye å lære. Sammen med Strandberg i Doppelmayr Scandinavia, har vi innledet ett livslangt samarbeid som garanter blir en interessant opplevelse for begge parter.

LES OGSÅ: Slik blir nybygget

Det er Faveo som har prosjektledelsen og Ingvald Tharaldsen skal holde trådene slik at budsjettet på rundt 60 millioner kroner følges.

- De spurte meg og det er ikke ofte man får utfordringer som dette, sier Tharaldsen, mens nok en trailer med utstyr til prosjektet ruller inn på den allerede sprengte parkeringsplassen.

De nye gondolene kommer opp i løpet av oktober.

Artikkeltags