NETTAVISEN: Flere finske rutefly har blitt rammet av GPS-forstyrrelser over den russiske enklaven Kaliningrad, som ligger inneklemt mellom Nato-landene Litauen og Polen. Det bekrefter finske myndigheter overfor Reuters.

- Våre piloter har opplevd GPS-forstyrrelser over Kaliningrad de siste dagene. Mesteparten av våre Europa-flygninger og enkelte av våre Asia-flygninger passerer Kaliningrad. I situasjoner der det har oppstått GPS-forstyrrelser, har GPS vært ubrukelig. Men flyene har andre prosedyrer som gjør det mulig å opprettholde navigering i flere timer selv om GPS er ubrukelig, sier en talskvinne for Finnair, Heidi Lemmetyinen, til Nettavisen.

Finnair understreker overfor Nettavisen at GPS-forstyrrelsene ikke har påvirket flyselskapets planlagte flygninger eller forårsaket kanselleringer.

LES OGSÅ: Direktør rasende etter russer-nekt på hotell: – Ledelsen burde skjemmes og legge seg skinnflat

Den finske transport- og kommunikasjonsstaten Traficom bekrefter overfor Reuters at et titall fly har siden søndag også opplevd uvanlige GPS-forstyrrelser langs den russiske grensen øst i Finland. Litauiske fly i Finland har også opplevd omfattende GPS-forstyrrelser, noe som har forårsaket flere kanselleringer.

- Denne typen forstyrrelser av GPS-utstyr kan være knyttet til russisk elektronisk krigføring. Det er et kjent fenomen at russerne har en tilnærming til konflikt der de bruker et vidt spekter av virkemidler – alt fra desinformasjon, påvirkning, signalforstyrrelser til mer aktivt bruk av kinetisk krigføring (konvensjonelle militære virkemidler) og helt opp til den knappen som ingen vil at de skal trykke på, sier seniorforsker ved Nupi, Jakub M. Godzimirski, til Nettavisen.

- Dette omtales som «full spectrum approach». Det vil si virkemidler man har til rådighet og som er hensiktsmessig å bruke for å oppnå politiske og militære målsettinger. Det sies at russerne har opparbeidet seg veldig gode kapabiliteter på elektronisk krigføring, sier Godzimirski.

Finsk president besøkte Biden

Signalforstyrrelsene oppsto kort tid etter at den finske presidenten Sauli Niinisto møtte USAs president Joe Biden i Washington D.C. på lørdag.

Finlands statsminister Sanna Marin sier hun foreløpig ikke vet hva som forårsaker GPS-forstyrrelsene eller om kilden til forstyrrelsene stammer fra Russland. Men hun understreker at det finske utenriksdepartementet undersøker saken.

- Hvis dette skyldes ekstern påvirkning, så vil det helt klart bli offentlig kjent, sier Marin til Reuters.

Den finske transport- og kommunikasjonsstaten Traficom har bedt finske luftfartsmyndigheter om å varsle finske piloter om situasjonen. Traficom sier at signalforstyrrelsene er pågående.

- Det er fortsatt trygt å fly. Flyselskaper har operative prosedyrer for sånne situasjoner hvis GPS-signaler forsvinner, sier direktør i Traficom, Jari Pontinen, i en uttalelse.

Det litauiske flyselskaper Transaviabaltika sier at de har blitt nødt til å kansellere 18 flyginger i Finland mellom Helsingfors og Nyslott grunnet GPS-forstyrrelser. Flyselskapet sier at flyplassen i Nyslott ikke har alternativ navigasjonsutstyr. Fram til onsdag hadde flyselskapet gjort tre forsøk på å fly til Nyslott, men måtte avbryte flygningene.

Eksperter sier at det bare er elektromagnetisk stråling fra solen eller signalblokkering som kan forårsake denne typen GPS-forstyrrelser.

- Handlet med forsett?

Godzimirski, som har forsket på russisk forsvars- og sikkerhetspolitikk i flere tiår, sier at GPS-forstyrrelsene kan både være tilsiktet og utilsiktet. Han sier at russerne kan ha undervurdert motstanden i Ukraina, og har først nå innsett at det er behov for å ty til elektronisk krigføring i krigen mot Ukraina.

- Det kan være at de har oversett behovet for å ta i bruk elektronisk krigføring tidligere i invasjonen, og bruker dette nå i forsøk på å slå ut motstanderens kommunikasjonssystemer. Det er problematisk for russerne at de ikke har klart å ødelegge de militære kommunikasjonslinjene til Ukraina. En effekt av elektronisk krigføring kan være at signalforstyrrelser eventuelt rammer den sivile flytrafikken også, sier han.

- Men kan det også være tilsiktet?

- Man må regne med at det er en del folk i Russland som er veldig sure på Vesten, blant annet på grunn av flyforbudet, og tenker at hvis ikke Russland får lov til å fly, så vil de bruke ukonvensjonelle midler til å ramme sivil luftfart i Vesten, sier Godzimirski.

Luftrommet i store deler av Europa, også i Norge, har blitt stengt for russiske fly som følge av invasjonen i Ukraina.

- Og hvis dette hovedsakelig dreier seg om finske rutefly, kan det være at det er en slags advarsel til Finland som nettopp har begynt å snakke veldig mye om Nato-medlemskap. Men dette er bare spekulasjoner, understreker han.

LES OGSÅ: Krigen er bare 400 kilometer unna - Elias fra Brigade Nord er ikke bekymret

- Forstyrret GPS til sivil luftfart i Israel

Russland anses å være overlegen USA innen elektronisk krigføring, ifølge rapporten «Russian Electronic Warfare - A Growing Threat to U.S. Battlefield Supremacy», som ble publisert i april 2020.

I rapporten kommer det fram at russerne har tidligere brukt elektronisk krigføring i kamphandlinger med ukrainske soldater i Øst-Ukraina (den væpnede konflikten har allerede pågått i åtte år siden annekteringen av Krim), og har tidligere ødelagt kommunikasjonssystemet til ukrainerne og tvunget dem til å måtte bruke mobiltelefoner.

Russland skal også ha benyttet elektronisk krigføring i Syria, der de skal ha nøytralisert innkommende militære droner som var målrettet mot russiske styrker, noe som skal ha forstyrret israelsk flytrafikk.

«Denne ferdigheten Russland har til å nøytralisere disse dronene, viser hvor effektivt russisk GPS-angrep kan være. Det er indikasjoner på at det er en utbredt bruk av GPS-manipulering i landet. Russisk elektronisk krigføringsutstyr, som kan sende ut falske GPS-signaler som er 500 ganger sterkere enn det opprinnelige signalet, ser også ut til å forstyrre GPS til sivil luftfart i Israel,» lyder rapporten.

Krem har ikke besvart henvendelser fra Reuters.

Flyselskapet SAS opplyser at de ikke har opplevd noen GPS-forstyrrelser i sine fly.

- Vi har ikke vært nødt til å avbryte flyvninger og har ikke hatt noen GPS-problemer etter krigen i Ukraina. Fra tid til annen opplever våre piloter utfall av GPS, men det er de godt trent til å håndtere og flyene kan godt operere uten GPS over lang tid, sier pressesjef I SAS, John Eckhoff, til Nettavisen.