Thor er lei av å være uten mobildekning - og av å være sint

NOK ER NOK: Thor Robertsen og innbyggerne i Skallelv har vært uten mobildekning i 10 dager.

NOK ER NOK: Thor Robertsen og innbyggerne i Skallelv har vært uten mobildekning i 10 dager.

Artikkelen er over 4 år gammel

Helt siden nyttår har beboerne i bygda periodevis vært uten dekning.

DEL

– Jeg har klaget til mitt selskap hver dag hver gang vi er uten dekning, og jeg har vært rimelig krass. Men jeg merker at det er grenser for hvor mye man skal være sint. Når det ikke skjer noe, så blir man jo lei og oppgitt.

Det sier Thor Robertsen til Ifinnmark. Han er leder i Skallelv bygdelag, og bor selv i bygda, som siden nyttår har opplevd at mobildekningen detter ut stadig vekk. Det samme gjelder de andre bygdene på strekningen Kramvik til Skallnes i henholdsvis Vardø og Vadsø kommuner.

Blir utrygge

Uavhengig av hvilken teleoperatør beboerne benytter seg av, formidles mobilforbindelsen via en mast på Holmfjell overfor Skallelv.

– Men hver gang strømmen går, om det så bare blinker kort, så forsvinner dekningen. Sånn har det vært helt siden nyttår. Også de gangene det har vært planlagte strømbrudd, sier Robertsen.

Sammen med næringsdrivende beboere i området, har han nå sendt et åpent brev til både NetCom og Telenor, med kopi til lokal-, regional- og sentrale politikere. Avsenderne mener alle at det er på høy tid at noen reagerer.

– De som driver med melkekyr og sau er jo avhengig av å kunne ringe, men nå må de altså kjøre til Krampenes for å gjøre det. Også er det jo folk som føler seg utrygge, sier han.

For det er stort sett litt eldre folk som bor i bygdene, og ikke alle er utstyrt med fasttelefon.

– Og i vinter hadde vi flere situasjoner der bilister satte fast bilen i snøskavlene, uten å kunne ringe etter hjelp. Det er klart man blir redd da, sier han.

LES OGSÅ: Billigtelefonen kan noe de svindyre ikke kan - sjekk de oppsiktsvekkende resultatene 

Føler seg sviktet

Mandag var bygdene uten mobilnett på ellevte dagen, etter at dekningen forsvant 23. april. Først mandag ettermiddag kom mobildekningen tilbake. Både nå og ved tidligere brudd har kundene henvendt seg til både NetCom og Telenor, uten å få tilfredsstillende hjelp.

– Vi får forskjellige begrunnelser hver gang, noen ganger skylder de på dårlig vær selv om vi ser at været er godt. Vi føler oss sviktet som kunder, for vi betaler jevnt og trutt, men blir ikke tatt på alvor, sier Robertsen.

Artikkeltags