Tar du personlige tester på Facebook? Det bør du slutte med om du ikke vil spre informasjon om deg selv

ADVARER: Eksperter advarer mot å ta personlighetstester på Facebook.

ADVARER: Eksperter advarer mot å ta personlighetstester på Facebook. Foto:

Av
Artikkelen er over 3 år gammel
DEL

Liker du å ta de artige personlige testene du ofte finner på Facebook?

Selskaper selger info du gir dem

Har du tatt en av disse personlige testene på Facebook, er det også sannsynlig at du har gitt bort mye mer informasjon om deg selv enn du tror.

De virale appene er blitt gjenstand for mye debatt om datasikkerhet, rett og slett fordi de ber om tilgang til alt fra posisjon til kontaktliste og personlig informasjon om deg.

- De fleste skjønner ikke rekkevidden av å ta en slik artig test, sier datasikkerhetsekspert iDatahjelperne.no, Jørund Heimholt.

Han sier at han i stadig større grad ser at folk ukritisk kaster seg over disse testene og dermed lekker informasjon om seg selv, og kanskje også sine Facebook-venner.

- Personlig informasjon er blitt big business, og mange av selskapene selger denne videre. Mange av selskapene er basert i utlandet, så du vet ikke hvem som kjøper informasjonen om deg. Det ikke så mye norske instanser som Forbrukerrådet kan gjøre med det, sier han.

Mange tror at når de tar en test på Facebook, så er den i regi av Facebook. Og de fleste av oss har forstått at Facebook faktisk eier den informasjonen du legger ut om deg selv. Men de virale appene tilbyr deg bare innlogging med Facebook, og gjennom å logge seg inn med din Facebook-bruker, gir du de ulike selskapene tilgangen til informasjonen om deg selv.

Skanner deg og dine venner

En ny viral app, som mange ble kjent med via Facebook før jul, testsiden Meaww, var den siste virale testsiden som fikk kritikk.

Apper, som Meaww og Vonvon.me, lar deg ikke bare ta de populære testene. De er også blitt anklaget for å skanne dine Facebook-innlegg, og lagre dem. Samtidig samler de data inkludert navn, profilbilde, alder, kjønn, bursdag, hele vennelista di, hjembyen din, utdannelsen din og hvert innlegg du har likt, skriver The Irish Independent.

Jørund Heimholt og Datahjelperne.no gjorde oss først oppmerksom på dette i juli fjor. Siden har det kommet mange selskaper som via Facebook opererer på samme måten.

Vanskelig å sette seg inn i

- Jeg har jobbet med IT i mange år, og det er blitt mye vanskeligere å sette seg inn i hvordan disse selskapene opererer, sier Heimholt.

Han sier alle bør være kritiske til slike personlige tester og alltid lese vilkårene til selskapet.

-Men som jeg viser i innlegget mitt, er det ikke lett å skjønne hva som står der bestandig. Det er mye advokatspråk. Jeg gjorde for eksempel en test der jeg forsøkte å oversatte det til norsk uten at det ble mer forståelig, sier han.

Jørund Heimholt sier alle bør tenke seg om hva de poster på Facebook.

-Det er aldri privat. Jeg pleier å si at om du ikke kan stå på et podium og fortelle det du har tenkt å si til hundrevis, kanskje tusenvis av mennesker, da sier du det heller ikke på Facebook.

Artikkeltags