Derfor har 25.000 nordmenn byttet Facebook-bilde nå

STOR RESPONS: På to døgn har 25.000 nordmenn endret profilbildet på Facebook, for å vise at de er organdonorer. (Stiftelsen Organdonasjon/faksimile)

STOR RESPONS: På to døgn har 25.000 nordmenn endret profilbildet på Facebook, for å vise at de er organdonorer. (Stiftelsen Organdonasjon/faksimile)

Av
Artikkelen er over 2 år gammel

Nordmenn bruker profilbildet for å vise at de vil donere organer.

DEL

NETTAISEN: Uten at et eneste markedsføringsgrep er tatt av Stiftelsen Organdonasjon, har den grønne profilrammen tatt helt av på Facebook.

På to dager har over 25.000 nordmenn endret sitt profilbilde på Facebook, for å vise at de er organdonorer.

- På et døgn var det 10.000 som hadde brukt bilderammen. Nå er tallet cirka 25.000, det kan kalles viralt, sier informasjonssjef Aleksander Sekowski til Nettavisen.

- Det har vært ekstrem trafikk inn til sidene våre, serveren har nær krasjet to ganger.

Ikke planlagt

Man bruker sitt vanlige profilbilde, og med rammen får man en grønn «snakkeboble» med teksten «Jeg er organdonor». Ideen kom for noen uker siden.

- Vi så i løpet av Stortingsvalget at det ble brukt en del slike rammer og vi vet at folk er opptatt av organdonasjon, så vi lagde den og la ut på Facebook-siden vår. Det har ikke vært noen planlagt kampanje, men det har vært store tall.

Synlighet

Men blir det flere organdonorer av et profilbilde?

-Det er litt vanskelig å si. Vi har en undersøkelse hvert år, der vi spør hva folk mener om å donere organene. Vi ser at økt synlig fører til økt bevissthet og en høyere andel donorer. Vi så det i 2011, da «Livet på vent» gikk på TV, da var det rekordtall på organdonasjon. Synlighet gir effekt.

I fjor ble det gjennomført 107 donasjoner her i landet og 357 transplantasjoner.

Artikkeltags