Du bør sjekke Facebooks nye personvern-innstillinger med det samme

Av
Artikkelen er over 1 år gammel
DEL

SIDE3:I slutten av mai annonserte Facebook at de nå overvåker brukermønstre til alle personer på nett, ikke bare medlemmer av tjenesten.

Ved hjelp av enorme mengder data på sine innloggede brukere og Facebook-teknologi bygget inn i nær sagt alle nettsider - som likeknapper, deleknapper, kommentarfelt og så videre - gjetter Facebook på hva og hvem du er.

Målet er å gi brukere både i og utenfor nettverket relevant reklame.

Samtidig oppdaterte Facebook personverninnstillingene for medlemmene sine for å begrense at aktivitetene dine i nettverket dukker opp i reklame andre steder, skriver Side3 Nettavisen.

Her gjelder det å holde tunga rett i munnen:

Via Facebooks Audience Network overvåker Facebook hva brukerne gjør og forer informasjonen inn i annonser som vises til Facebooks medlemmer overalt på nett.

Fram til i dag har du kunnet endre innstillingene i nettverket slik at Facebook ikke kan følge med på hva du gjør og bruke informasjonen til å vise deg målrettet reklame, men ikke hvorvidt dine handlinger forer informasjon til reklamene.

Nå kan du velge bort begge deler.

vilke annonser du ser på Facebook er sjelden tilfeldig.

Samtidig utvider Facebook altså annonsenettverket sitt til også å omfatte personer som ikke er medlemmer. Om du har registrert en konto på Facebook eller ikke, spiller ingen rolle. Det er nettbruken din som gjelder.

Facebook hevder at folk heller vil ha målrettede enn tilfeldige reklamer når de likevel må se reklamer. Og annonserer er ingen dum ting, de finansierer det meste av det du leser på nett.

Tanken på at megaselskap følger og registrerer alle dine klikk på nettet kan samtidig få noen og enhver til å føle seg litt ukomfortable.

Slik kan du gjøre noe med det:

Om du er medlem av Facebook

Klikk her

Av de to øverste valgene er det nederste det nye: "Annonser i apper og på nettsteder utenfor Facebook-selskapene".

Det er automatisk satt til "Ja" om du ikke har vært inne og justert allerede. Nå har du muligheten til å velge "Nei".

Legg også merke til valget "Annonser basert på preferansene mine".

Klikk og du kan se alt Facebook har registrert om deg, og hva de delvis bruker som grunnlag for å vise deg reklamer. Om du hindrer Facebook i å bruke denne informasjonene, betyr det ikke at du ikke får se reklamer. Bare at reklamene du ser ikke er basert på at du liker en eller annen produktnettside.

Om du ikke er medlem av Facebook

Prosessen med å hindre Facebook å følge deg om du ikke er medlem er  mer omfattende.

Her i Norge får du både en oversikt over hvem som følger deg og muligheten til å gjøre noe med det via nettsiden www.youronlinechoices.eu/nor/dine-valg.

På mobil er jobben noe enklere.

iOS: Gå til Innstillinger > Personvern > Annonser og velg "Begrens annonsesporing".

Android: Gå til Innstillinger > Google > Ads og velg "Opt out of interest-based ads".

Artikkeltags