Så mye sparer du ved å kjøre elbil på langtur

FÆRRE AVGIFTER: Elbil er langt fra gratis, men du slipper unna en god del utgifter.

FÆRRE AVGIFTER: Elbil er langt fra gratis, men du slipper unna en god del utgifter. Foto:

Av
Artikkelen er over 1 år gammel

Mange tror at elbil er nesten gratis å bruke, men så enkelt er det ikke.

DEL

Side3 gjennomførte nylig en langtur frem og tilbake mellom Oslo og Bergen med den nye elbilen Opel Ampera-e. Turen viste seg å ta praktisk talt identisk tid, sammenlignet med om vi hadde tatt turen med en vanlig bensinbil som ikke er avhengig av.

I kjølvannet av saken har vi fått en lang rekke spørsmål om hva elbilkjøring betyr i kroner og øre per kilometer.

Dette er et spørsmål som det ikke er helt enkelt å svare på, siden det kommer helt an på hvordan du regner. Opplysningsrådet for Veitrafikken gjennomfører hvert et år som viser at de totale kostnadene ved bilhold er typisk 3–12 kroner per kilometer du kjører – avhengig av hva slags bil du kjører, hvor langt du kjører og hvor mye du bruker bomringer.

En del av disse kostnadene påløper uansett hvis du først har kjøpt en bil. Deler av verditapet, alternativ inntekt på penger, årsavgift, deler av forsikringen, EU-kontroll og lignende kommer du deg ikke utenom.

Men hvis vi isolerer oss til udiskutable direkte kostnader, drivstoff og bompenger, kan det være lettere å gi et estimat.

Bompenger

Ved bruk av elbil, trenger man per dags dato ikke betale bompenger. Dette vil derimot ikke være fasiten i all fremtid, for bompenger for elbiler vil sakte, men sikkert innføres de neste årene. Regjeringen har derimot innført en ny regel som sier at elbiler aldri skal betale mer enn halvparten av vanlige biler.

Strøm

Prisen på strøm til elbiler varierer voldsomt. Du betaler alt fra ingenting til rundt fire kroner per minutt du står på en hurtigladestasjon.

Hvor mye du lader i løpet av ett minutt, varierer også med en rekke faktorer. Blant tingene som betyr noe er hvor mange flere andre som bruker anlegget samtidig, hvor mye du har igjen på batteriet og temperaturen i batteriet. Batterier lader som kjent betydelig raskere opp til 80 prosent, enn de siste 20 prosentene opp til fulladet.

I beste fall kan en vanlig hurtiglader fra Fortum og Grønn Kontakt lade 0,83 kWh per minutt (50 kW effekt). De tar seg betalt 2,50 kroner per minutt, noe som gir en pris på 3 kroner per kWh.

(I praksis er dette derimot et stykke fra sannheten, og en tommelfingerregel er at det blant annet er 10 prosent ladetap.)

Lader du med stikkontakt hjemme, koster det rundt 1 kroner per kWh.

Hvis vi for enkelthetsskyld regner med at strømmen koster 2 kroner per kWh i snitt, og at bilen bruker 1,5 kWh per mil (slik vi gjorde på vårt tur), betyr det 3 kroner per mil.

Artikkeltags