Ny oversikt: Elbil-eiere krasjer oftere enn eiere av fossile biler - og Tesla er verstingen

Tesla-eier Markus Leistad og forsikringsekspert Ingelin Friis-Dahl i SpareBank 1 Nord-Norge.

Tesla-eier Markus Leistad og forsikringsekspert Ingelin Friis-Dahl i SpareBank 1 Nord-Norge.

Av
DEL

Det er Sparebank1 Nord-Norge som opplyser at Troms og Nordland melder flere elbileiere inn skader enn de som eier fossildrevne biler.

Det viser en helt ny oversikt.

– Vi kjører mer uvørent og uoppmerksomt med elbiler, sier forsikringsekspert. Og Tesla har de dårligste oddsene.

Elbilbølgen er innover oss, og stadig flere velger å gå over til den miljøvennlige bilvarianten. Men nå ser ekspertene at elbileierne slett ikke kjører friksjonsfritt, men tvert imot melder inn flere skader enn eiere av «vanlige» biler som går på fossilt brennstoff.

– Vi ser at eiere av elbiler krasjer oftere enn eiere av fossile biler, selv når vi tar hensyn til at flere kjører elbiler i byene, informerer forsikringsekspert Ingelin Friis-Dahl i SpareBank 1 Nord-Norge.

Skadestatistikken kommer fra Fremtind, forsikringsselskapet til SpareBank 1 og DNB.

Flest i Nordland

I Troms meldte i fjor 26 prosent av elbileierne inn skader, mens bare 21 prosent av de som eier fossildrevne biler gjorde det samme. I Nordland er tallet 27 prosent for eiere av elbiler, mens 22 prosent av de som eier fossildrevne, opplyser banken.

– Vi tror det er flere årsaker til dette. De fleste el- og hybridbiler akselerer raskt, noe som er uvant for mange. I tillegg kjører flest elbiler i byene, der det generelt er større risiko for ulykker, sier Friis-Dahl.

Tesla mest utsatt

Trenden er gjennomgående i alle fylker bortsett fra i Finnmark. Det betyr at nordlendingene ikke kjører mer uvørent enn resten av landet, men at det er en generell trend for alle elbileiere.

Troms og Nordland ligger fremdeles under landsgjennomsnittet for skader på elbiler, der er tallet 34 prosent i skadefrekvens.

Banken opplyser at den elbilen som er mest «ute å kjøre» er Tesla. Den får flest skader per 10.000 kjørte kilometer, og kjører også færrest kilometer før den får sin første skade. Med Tesla er det snakk om mange og dyre skader, samt lang ventetid på verksted på grunn av mangel på kapasitet og deler.

– Lar meg ikke forstyrre

Sparebank1 Nord-Norge har snakket med Tesla-eier Markus Leistad i Tromsø.

De forteller at han fortsatt har til gode å skade bilen sin, to år etter at han gikk til innkjøp av den. Ikke har han tenkt til det heller, han passer godt på å ikke la seg forstyrre når han kjører.

– Jeg er veldig oppmerksom på at ingen teknologiske «duppedingser» skal ta søkelyset bort fra rattet, sier familiefaren – som er storfornøyd med Teslaen sin.

– Den har en sikkerhet som er i særstilling. Som familiebil er den helt suveren når vi skal kjøre langt, og det gjør vi ofte, sier han.

Sikkerhetsteknologien gjør oss sløve

For en typisk årsak til de mange skadene er at nye elbiler som Tesla har tekniske nyvinninger og store displayer som kan være distraherende, opplyses det om.

– Vi mener at en stor andel av skadeutbetalingene skyldes uoppmerksomhet og manglende fokus fra sjåførene, sier Ingelin Friis-Dahl.

I fjor ble det registrert 147 929 nye personbiler i Norge. Blant disse finner vi 46.143 nye nullutslipps-personbiler – nesten 40 prosent flere enn i 2017.

Bilene kommer med mye sikkerhetsutstyr.

– Sikkerhetsteknologien virker, men den er ment som hjelp. Teknologien kan gjøre at vi føler oss så trygge at vi blir sløve når vi kjører, eller at vi kjeder oss og begynner å fikle med andre ting – for eksempel med mobilen. Skjer det noe da, tar det tid å overvinne kontroll over bilen igjen, påpeker forsikringseksperten.

Tryggere biler

Den gode nyheten er at selv om det blir flere bilskader, er det færre personskader.

– Det forteller oss at bilene har blitt mye tryggere, og det er en bra utvikling. Samtidig framstår det som om mange har så stor tillit til sikkerhetssystemene at de velger å ta større risiko, sier hun.

Seks tips for å unngå bulking og bilskader på elbilen din

  • Mange elbiler har god akselerasjon. Ta det pent ut av veikryss, ut av rundkjøringer og når du skal «flette» i kø.
  • La mobilen ligge mens du kjører. Har bilen Bluetooth bør du koble til telefonen før du starter å kjøre.
  • Ikke stol blindt og la deg «pasifisere» av alle funksjonene i bilen som for eksempel ryggekamera. Bilens bevegelser og adferd er ditt ansvar.
  • Ta deg tid når du skal parkere og rygg alltid inn på parkeringen, ikke ut.
  • Har du ny elbil? Ta det rolig i starten og bruk tid på å lære den å kjenne.
  • Uansett biltype og størrelse på motor: Kjør alltid pent og etter forholdene.

Artikkeltags