EGON: Kulturbyen Tromsø

Foto:

Av
Artikkelen er over 10 år gammel

Tromsø er noe helt for seg selv, også sett i et internasjonalt perspektiv.

DEL
  • DEBATT: Enig eller uenig med Egon? Si din mening nederst i artikkelen

Tromsø kommune må spare penger og dette rammer også kulturlivet. Det kuttes til korpsene, det kuttes i den kulturelle skolesekken, det blir inntaksstopp til Kulturskolen og flere festivaler mister støtte.

Tromsø er en by i vinden. Det skjer masse her, spesielt om vi sammenligner oss med relativt jevnstore steder som Drammen, Fredrikstad, Kristiansand og Sandnes. Tromsø er eksotisk. Den lille og rare øya midt i arktiske omgivelser på 70 grader nord, som huser både et universitet, et digert sykehus og et formidabelt utelivsmiljø, er noe helt for seg selv, også sett i et internasjonalt perspektiv.

Av kulturelle fenomen hviler det for tiden en slags allmenn oppfatning om at det er to faktorer som gjør at folk utenfor fylkesgrensene har kjempesans for Tromsø, nemlig Mandelakonserten i 2005 og det at byen er offisiell søkerby til Vinter-OL i 2018. Det er her jeg tror man er i ferd med forregne seg og ikke minst feilvurdere hva som egentlig utgjør den samlede summen av hva som gjør Tromsø attraktiv og beundringsverdig. Mandelakonserten var et arrangement som var hinsides vellykket. Befolkningen i Tromsø stilte opp og det ble en minneverdig og flott markering mot verdens aidsproblematikk, og der mangelen på de aller største artistene fullstendig havnet i skyggen av at den største nålevende popstjerna av alle – Nelson Mandela – selv stilte. Det er nå snart tre år siden.

Så har vi OL, da. Det faktum at OL av svært mange grunner kan ende opp i en annen by i et annet land skal jeg la ligge. Det er likevel ikke måte på hvor stort dette er for byen og regionen. Nå skal vi faen meg vise hele Nord-Norge, trøndere, søringer og alle i hele verden hvor dritgode og unike og arktiske og spesielle og tiltakshungrige vi er. Vi skal vise at vi kan mobilisere, at ingenting stopper oss, at det kollektive motet i Tromsø er noe helt spesielt, også i et globalt perspektiv. Og hvis du mot all formodning skulle finne på å uttale deg i kritiske vendinger mot dette langt fra ubetydelige arrangementet, kan du regne å bli ansett som lettere evneveik og/eller kulturfiendtlig.

Og kanskje er det her vi er i ferd med å miste perspektivet litt? At det har sneket seg inn et selvnytende og overdimensjonert tankegods som til alt overmål heller bryter ned det andre faktisk finner genuint sjarmerende og tiltalende ved byen. At det kanskje ikke er nærværet til Juan Antonio Samaranch, bobbaner, kolossale ishaller og seremonianlegg som på sikt vil gjøre denne byen attraktiv. Eller for den saks skyld monumentale konsertarrangementer på idrettsstadioner.

Kanskje er det heller nettopp summen av alle de små bekkene som i billedlig forstand gjør den velkjente elva Tromsø til noe unikt. Alle nasjonene som er representert i byen og som gir byen et internasjonalt preg en hvilken som helt by på Tromsøs størrelse bare kan drømme om. Alle kneipene, restaurantene og konsertscenene; fra Ølhallen og Bønna til Cirka, Driv, Blårock, Perez m.fl. Alle de mindre, smale og etter hvert kjente festivalene som TIFF, Buktafestivalen og Insomniafestivalen m.fl. Alle de uorganiserte friluftsområdene, fra Tromsdalstinden til utallige elver og ørretvann rundt øya.

Spør du folk utenfor vår egen region er jeg helt sikker på at det er disse faktorene de er misunnelige på Tromsø for, og ikke det at Bjørge Stensbøl bor her midlertidig eller at Annie Lennox eller Bill Clinton har vandret rundt i sentrum blant vanlig dødelige.

Det er flott at vi har et nytt Teater, et nytt bibliotekbygg og et flerkinoanlegg. Der mener jeg fullstendig oppriktig og uten et snev av ironi. Likevel er det forbanna viktig at de bevilgende myndigheter her i byen ikke glemmer at det er de små kulturelle institusjonene og foretakene som på sikt – og hele året, ja hvert år! – gjør byen gøy å bo i og dra til, akkurat som at man mister grunnlaget for toppidretten om man forsømmer breddeidretten.

Hvis man først er innforstått med ideen at kultur trenger støtte fra det offentlige, bør Tromsøs myndigheter også satse på de aktørene som utgjør de små tannhjulene i maskineriet, for uten disse går det i stå også for de store, og da kan vi fort ende med å bli kalt Nordens Tirana i fremtiden.

  • DEBATT: Enig eller uenig med Egon? Si din mening her:

Artikkeltags