Gå til sidens hovedinnhold

Nye Veier og Statens vegvesen skal samarbeide om E8 i Ramfjord

Artikkelen er over 3 år gammel

Det skriver regjeringen på sin nettside.

- Ny E8 mellom Sørbotn og Laukslett i Tromsø vil gi bedre fremkommelighet og tryggere veitransport. I likhet med lokalbefolkningen er jeg utålmodig etter å sette spaden i jorda for prosjektet. Samtidig må vi sikre god kostnadskontroll og samfunnsnytte av prosjektene våre. E8-prosjektet har dessverre opplevd en vesentlig kostnadsøkning. Dette må vi finne løsninger på, og derfor ber jeg Statens vegvesen og Nye Veier om å gå gjennom veiprosjektet for å identifisere gode løsninger for kostnadsreduksjon og/eller økt samfunnsnytte, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen i pressemeldingen.

Staten har satt av 2,2 milliarder kroner til ny E8 gjennom Ramfjorden, men da Statens vegvesen i fjor la fram et nytt anslag, ble sluttsummen 2,77 milliarder.

En ekspertgruppe har foreslått å barbere veiprosjektet med rundt 370 millioner kroner. Størstedelen av dette - 300 millioner - skal hentes inn ved å snevre inn den nye veien fra 12,5 til 10 meters bredde, og kutte midtdeler.

- Erfaringer fra Statens Vegvesen og Nye Veier på andre veiprosjekter har vist potensial for kostnadsreduksjon og økt samfunnsnytte. E8 skal bygges, men vi må sikre god kostnadsstyring slik at vi ikke må skrinlegge andre viktige samferdselsprosjekter, sier Solvik-Olsen.

Les også

Her er Per-Willys nye E8-plan: Vil vrake Statens Vegvesen

 

Samferdselsdepartementet opplyser at det har bedt Statens vegvesen og Nye Veier samarbeide om å finne flere og alternative måter å redusere kostnadene på.

- Begge våre to statlige veiutbyggere har betydelig kompetanse, og jeg er overbevist om at de i fellesskap vil klare å se nye muligheter. Jeg har også bedt dem vurdere om utbyggingen kan ses i sammenheng med to andre prosjekter: Riksveiprosjektet Tindtunnelen mellom Ramfjordmoen og Tomasjord i Tromsø og fylkesveiprosjektet Ullsfjordforbindelsen (fv 91). Her kan gevinsten være både økt nytte og reduserte kostnader, dersom de tre prosjektene kan planlegges og bygges ut samlet, sier samferdselsministeren.

Statens vegvesen og Nye Veier har fått frist til 1. oktober 2018 med å foreslå nye løsninger.

Saken blir oppdatert.

Kommentarer til denne saken