Det gikk en kule varmt for flere enn sjåførene, da tre busser kolliderte i Kongsbakken like ved lokalene til Kirkens Bymisjon tirsdag.

Fra sidelinjen ble flere vitner til at sjåførene sprøytet pulver fra brannslukkingapparatet direkte på bussen i midten, etter at den begynte å brenne.

En video Nordlys publiserte i går, viser hvordan flere skuelystne roper instrukser til sjåførene, som gjør sitt beste for å hanskes med flammene.

«Hei din tøvball. Det er jo ruta du knuser nå. Du må inn i motoren, det nytter ikke å sprøyte i lufta. Ikke utenfor! Du må jo inni, herregud kor tøvat det går an å bli», ropes det blant annet fra sidelinjen.

«Nå tømmer han pulverapparatet. Lærer dokker ingenting? Putt den inni hullet der oppe, det er ei luke der. Helvetes tullball, stopp no bussen der nede. Herregud! Er det mulig?», lyder det videre.

I tillegg kan det i videoen høres ut om et rasistisk tilrop i bakgrunnen.

Skal ikke åpnes

Tillitsvalgt i Tide for Yrkestransportforbundet (YTF) Svend Arne Henriksen har sett videoen. Han er glad for at sjåførene stolte på seg selv, og ikke hang seg opp i instruksene fra sidelinjen.

- Bussene har automatisk slukningsanlegg i motorrommet, som er sannsynligvis ble aktivert da det begynte å brenne. Flammene kan slå mot sjåføren idet han åpner luken og oksygen kommer til. Her er det viktig å påpeke at bussførerens uniform ikke er egnet til å stå mot flammer da den ikke er laget av flammehemmende materialer slik som brannmannens, sier Henriksen.

Han påpeker videre at bussene står så tett, at luka uansett ikke ville latt seg åpne i den konkrete situasjonen.

- Motoren er bak, og bussen står klint opp i den bussen den støtte sammen mot. Luka vil ikke la seg åpne, det burde kanskje «ekspertene» ha tenkt på, der fra sidelinjen.

Enhver sjåførs mareritt

Henriksen sier at sjåførene gjorde mye riktig i den svært krevende situasjonen de havnet i.

- Når en slik ulykke skjer, er første prioritet å få folk ut av bussene. Dernest å prøve å slukke. I denne situasjonen hadde heller ikke sjåførene tilgang til den andre siden av bussen, uten å bruke tid på å løpe ganske langt rundt. Jeg var ikke der, og kjenner ikke hele hendelsesforløpet, men for meg ser det ut som de gjorde mye riktig, sier han.

Han beskriver scenarioet som utspant seg i Kongsbakken, som enhver bussjåførs mareritt.

- En ting er så stå fast i bakken, men når det brenner eskalerer stressnivået betraktelig. Du har passasjerer du må få ut, og ved brann det kan stå om liv. Du må evakuere og prøve å slukke, og pulsen har allerede økt noen tusen prosent når det begynte å brenne, sier han.

Mobbekultur

Henriksen sier bussjåførene i Tromsø hadde noen svært krevende år, etter at Nobina overtok bussdriften, som første anbudsvinner i 2012.

Hybridbussene hadde for liten motor til å dra bussene opp de bratteste bakkene, og hjul som det ikke var plass til piggkjetting på. Summen av disse utfordringene gjorde at bussene havnet i husvegger, i grøfta og andre steder de ikke skulle være.

- Bussdriften ble et legitimt mobbeoffer, der også media bidro til å latterliggjøre sjåførene. Det er en arv fra Nobinatiden som vi har prøvd å kvitte oss med, sier Henriksen.

Etter å ha sett videoen fra Kongsbakken på tirsdag, tror han dessverre de har et stykke igjen.

- Det er omtrent som å bivåne en fotballkamp hvor ekspertenes synsing hagler i form av tribunerop, sier Henriksen

Tilskuer: – Vi mobbet ikke

Nordlys har snakket med en av mennene som stod på sidelinjen da det det brøt ut brann i bussen. Han sier at det var tilskuere som varslet bussjåføren om at det brant, og at de ropte til han for å få han til å slukke på rett sted.

– Jeg stod der med hunden, og kunne ikke ha hjulpet til. Jeg hadde heller ikke noe slukkeapparat. Jeg mener at sjåførene i første omgang ikke burde ha kjørt opp bakken uten kjetting, og særlig når de så at andre busser hadde problemer. Den bakken er jo et kjent problem for busser på vinterstid. Når det da begynte å brenne, så burde de jo ha stoppet motoren. Jeg kan jo også påpeke at det ikke var sjåførene, men noen av dem som så på, som varslet brannvesenet, sier mannen.

– Tide sier at sjåførene gjorde helt rett, og at de ikke skulle ha forsøkt å ta opp motorrommet. Så tok dere feil da?

– Jeg vet ikke noe om motorrommet, jeg er ikke trent til slikt. Men jeg ba han jo om å spraye pulverapparatet mot der det brant, og ikke på siden av bussen. Da brannvesenet kom så brakk de opp den luka vi hadde ropt om, og spylte vann dit slik at det slukket, sier mannen.

– Hva tenker du om at Tide mener at dere mobber sjåførene?

– Det er ingen som står og mobber noen, vi ropte for å få dem til å spraye mot brannen. Hadde jeg hat et slukkeapparat kunne jeg ha hjulpet til selv.

Var kurset

Nordlys skrev tirsdag at vitner til hendelsen reagerte på at sjåførene virket lite forberedt på en slik situasjon. Men busselskapet Tide understreker at alle sjåfører gjennomgår et obligatorisk opplæringsløp som «også inkluderer et vinterkurs, kjettingkurs og kursing i bruk av utstyr».

Regionsjef i Tide, Eirik Sandnes, skriver i en e-post til Nordlys:

«Det har også sjåfør her gjennomgått, og sjåføren gjorde her det som er det aller viktigste først ved en hendelse, og det er å sørge for å evakuere og sikre passasjerene om bord. Det ble også gjort i dag, og vi er glade for at passasjerene kom seg ut av bussen og i sikkerhet før slukking av brannen startet».

«Det har også sjåfør her gjennomgått, og sjåføren gjorde her det som er det aller viktigste først ved en hendelse, og det er å sørge for å evakuere og sikre passasjerene om bord. Det ble også gjort i dag, og vi er glade for at passasjerene kom seg ut av bussen og i sikkerhet før slukking av brannen startet».