8 uker Nordlys + til kun 99,- Bestill her!
Gunn Brox’ 88 år gamle mor får daglig levert måltider fra hjemmetjenesten i Tromsø.
Brox forteller at moren ikke alltid er fornøyd med maten, men at det hele toppet seg mandag.
- Hun kom inn med en suppe til meg og spurte om jeg ville ha den før hun slo den ut, forteller Brox til Nordlys.
Hun ble sjokkert over hvordan byggrynsuppa så ut. Hun tok bilde av retten og la det ut på Facebook.
- Det var åtte-ni rosiner og vann med litt fortykningsmiddel i. Og det er ikke noe engangstilfelle. Det er en skam at de eldre skal få servert sånt skvip, skrev Brox.
- Smaker ingenting
Reaksjonene lot ikke vente på seg, og oppdateringer er delt nesten 200 ganger på Facebook det siste døgnet.
- Det var noen som kommenterte at suppa ser ut som noe bikkja har spydd opp. Og det er jo akkurat sånn det ser ut, sier Brox, som er overrasket over oppstyret og engasjementet som Facebook-oppdateringen hennes har skapt.
Hun forteller at det ikke er første gang moren blir servert mat som de fleste ville rynket på nesen av.
- Ofte synes hun at middagen er trasige saker. Det som før var brunsaus er nå erstattet av sjyvann, sier Brox til Nordlys.
Men spesielt dessertene og suppene er dårlige, mener Brox.
- Av og til har det ramlet noen svisker oppi det tynne brune vannet, i tillegg til rosiner. Min mor sier at det sjelden finnes noe særlig smak på det, verken surt, søtt eller salt, sier hun.
Hjemmetjenesten i Tromsø leverte frem til i fjor høst mat som ble laget på sentralkjøkkenet på Mortensens, men ISS tok over i september da matlagingen for Tromsøs sykehjem og hjemmetjenesten ble lagt ut på anbud.
- Det er vel sånn det er når ting går ut på anbud. Det billigste blir valgt, og så blir kvaliteten der etter, mener Brox, som likevel sier at noe av maten som kommer på morens dør får godkjentstempel.
- Det er lyspunkter. Noen ganger smaker det bra, sier hun.
Vil ha tilbakemeldinger
Torgny Schrøder, avdelingssjef for ISS Matomsorg, understreker at det er de samme kokkene, samme menyer og samme oppskriftene som jobbet på det kommunale kjøkkenet på Mortensnes som nå jobber for ISS.
- Men hvis noen mener at suppene våre ikke er gode nok, så skal vi selvsagt ta det til etterretning. Vi vil gjerne ha skriftlige tilbakemeldinger fra folk, både positive og negative, sier Schrøder til Nordlys.
Han har selv spist seg gjennom store deler av ISS-menyen som leveres til 5000 personer landet over, og mener at maten de leverer både ser bra ut og smaker godt.
- I Tromsø lager vi måltider til 700 mennesker, og da vil det være 700 forskjellige meninger. Men suppene kokes i én stor kjele, og da kan det skje feil i porsjoneringen, sier Schrøder når han får beskrevet innholdet i byggrynssuppa.
Byrådets ansvar
Schrøder forteller at de jobber med å forbedre produktet i samarbeid med hjemmetjenesten.
- Vi har satt ned en gruppe i kommunen som skal jobbe med å fange opp meninger slik at vi kan forbedre kvaliteten i tråd med brukernes ønsker. Samtidig må jeg jo si at det fine med Tromsø kommune er at det er en av få kommuner i Norge hvor brukerne kan velge mellom to middagsretter hver dag, sier Schrøder.
Helse- og omsorgsbyråd Gunhild Johansen (SV) sier at dette er første gang hun hører om misnøye med maten som blir levert fra ISS.
- Hvis det er noe som ikke holder mål, så setter vi pris på å få tilbakemeldinger om det. Vi får håpe at dette er et engangstilfelle, sier Johansen.
Hun sier at det er viktig for byrådet å følge opp ISS-avtalen i og med at den er så pass ny.
- Jeg har vært rundt på flere sykehjem og spurt, uten at det har kommet frem noe negativt. Til syvende og sist er dette byrådets ansvar. Mange eldre er i en situasjon hvor de ikke klarer å lage mat selv, og da er god matkvalitet viktig for trivsel, helse og livskvalitet. Vi skal holde fokus på dette fremover, sier Johansen til Nordlys.