– Det er uaktuellt med nye utredninger. E–8 skal gå langs østre alternativ og byggingen starte så raskt som over hodet mulig.

Samferdselsminister Ketil Solvik Olsen vil starte byggingen av ny e-8 så raskt som mulig.

Samferdselsminister Ketil Solvik Olsen vil starte byggingen av ny e-8 så raskt som mulig.

Av
Artikkelen er over 5 år gammel

Samferdselsministeren kom med marsjordre til E8-saken.

DEL

Samferdselsminister Ketil Solvik Olsen var sterk og klar da han møtte partifeller i Troms under lørdagens superweekend–konferanse i Tromsø. E–8 gjennom Ramfjord har vært utredet i snart tre tiår. Nå er det slutt, og tid for handling. Ministeren var like klar på å avslutte pengekrangelen mellom Tromsø kommune og Vegvesenet om hvem som skal betale for den siste utredningsrunden. – Dette handler om en veiutredning, og det er Vegvesenet som skal betale, sa Solvik Olsen.

– For meg er dette viktig. Jeg kjørte e–8 i sommer, og har stor medfølelse med de som bor langs denne vegen, og alle dere som er avhengige av den. Prosessen rundt e–8 er et skrekkeksempel på hvor man ender gjennom en endeløs rekke av utredninger. Nå setter vi punktum, og det er min klare målsetting at det som måtte være av innsigelser og problemer blir ryddet så raskt som mulig. Vi må selvsagt følge spillereglene, men det skal ikke ta unødig lang tid, sier Olsen.

– Det er tre år igjen av stortingsperioden. Er byggingen kommet i gang før neste valg?

– Det er den.

Ikke avgjort enda

Arbeiderpartiets Kristin Røymo er bekymret for uttalelsen, men er glad for at kommunen slipper regningen for den siste utredningsrunden.

 - Ministeren har vært tydelig på at dette skal være en lokal beslutning. Vi har vært bekymret for at østre trase vil koste 350 millioner mer enn vestre og at dette vil være et tapsprosjekt. Når det er sagt, er det bra for kommunen at Vegvesenet betaler den siste regningen for utredning. Vi har trang nok økonomi som det er.

I desember vil det foregå en megling mellom de to partene.

 - Resultatet vet vi ikke, og det kan jo hende at man ikke kommer til enighet. Først da kan det hende at ministeren vil ende opp med å måtte ta denne beslutningen.

Røymo kommenterer at veien burde allerede ha vært i bygging og mener at det kunne den ha vært, hadde de gått for vestre alternativ.

 - Dessverre er det ikke avgjort enda.