Gå til sidens hovedinnhold

Derfor vil han bruke 100 millioner på slike kabler i Tromsø

Artikkelen er over 1 år gammel

Tromsø Havn og Troms Kraft vil bruke om lag 100 millioner kroner de neste årene på å bygge enorme ladestasjoner for båter, busser og lastebiler.

For abonnenter
(Nord24)

– Vi skal gå sammen om dette. Troms Kraft kan mye om strøm. Vi kan mye om havn og transport. Sammen kan vi lage skikkelige ladestasjoner til store, krevende brukere, sier havnedirektør Jørn-Even Hanssen.

For å få dette til skal de to selskapene nå danne et nytt selskap, Arctic Energy Ports AS. Konserndirektør for innovasjon og utvikling i Troms Kraft, Erling Dalberg, mener det er viktig å tenke stort.

– Forferdelig kostbart

– Det er forferdelig kostbart å bygge infrastruktur for krevende strømoppgaver, som for eksempel landstrøm til båter. Et cruiseskip krever like mye strøm som en bydel i Tromsø. Derfor er det god økonomi å bruke infrastrukturen til flere oppgaver. Nå står vi foran en elektrifisering av lastebiler og trailere. Ved å samkjøre slike behov, vil man kunne få bedre og rimeligere løsninger for fremtiden. Selskapet vi nå skal etablere sammen med spesialkompetanse på dette området, sier Dalberg.

Tromsø Havn har i dag tre landstrømanlegg: Ei kai i Breivika, ei kai ved the Edge og ei kai ved Grøtsund.

– Men vanlige landstrømanlegg er veldig 2019. Vi må tørre å tenke større og ha et tilbud som gjør at rederne ser seg tjent med å ha båter som kan ta imot landstrøm, sier Hanssen.

Kystruta

De to mener at første skritt på veien er et skikkelig landstrømanlegg for den nye Kystruta som erstatter Hurtigruta fra nyttår.

– Men hvor er det dere skal lade trailere og busser?

Dalberg og Hanssen ser på hverandre og innrømmer at ikke alle detaljer er på plass ennå. Men noen tanker har de gjort seg.

– Trailerne trenger ikke lades på våre tomter. Det vil være bedre om de lades der de ellers står. Nå skal Posten etablere seg på Skattøra. Det er der mye av fiskeflåten ligger. Da må vi kunne legge til rette for lading av bilene til Posten og Bring. Det samme gjelder for andre fraktselskaper. Mange holder til ved ei havn. Vi må rett og slett samkjøre oss, og det kan det nye selskapet gjøre, forklarer Hanssen og Dalberg.

100 millioner

Og det er ikke småpenger det er snakk om. Dalberg anslår at det er nødvendig å investere 100 millioner i årene som kommer for å lykkes.

– Vi har ikke finregnet på dette ennå, så dette er anslag. I Bergen har de kommet lenger enn oss og der har de brukt 120 millioner. Men dette er fremtiden, og vi ønsker å være en pådriver for det grønne skiftet, sier Dalberg.

I en pressemelding skriver Dalberg og Hanssen at mange aktører ønsker å være med på kampen om maritim elektrifisering.

– Tromsø Havn og Troms Kraft vil med denne etableringen signalisere en evne og vilje til å ta grep i nord når det gjelder elektrifisering, men etter hvert også nye energiformer som blant annet LNG (gass) og hydrogen. Vi er i samtaler om partnerskap med flere havner og flere energiselskap i nord, og ser ingen grunn til at et selskap med spesialkompetanse på maritim elektrifisering ikke skal kunne håndtere behovene i hele landsdelen. Sammen har vi kompetansen og de økonomiske musklene til å gjøre dette løftet, og da må vi se mulighetene, sier Erling Dalberg

Kommentarer til denne saken