Den svenske selgeren ville ha Rune og Elene til å svare «ok» på sms. Det skulle han aldri ha gjort

Artikkelen er over 4 år gammel
DEL

HARSTAD (Nordlys.no): Elene Marie Jordet Martinsen kaller det et svindelforsøk, og at svensken som utførte dette neppe visste hvem han la seg ut med.

«Svindlerfrekkasen aner neppe hvem han har lagt seg ut med. Hans nye hovedfiende får stadig høre at hun har et «søreuropeisk» temperament» skriver Elene Marie på bloggen Tekstgarden.no.

Bloggen drives av Elene og hennes samboer Rune Sunnset Alexandersen som tidligere var ansatt i Nordlys.

«Jeg skjønner at svenskene ikke liker at vi nordmenn snyter dem for VM-gull på hjemmebane i Falun, men nå har det gått for langt i utspekulerte hevnmetoder!», skriver Alexandersen i et blogginnlegg der han forklarer nærmere hva som egentlig skjedde.

Oppgradering

Bakgrunnen for blogginnleggene er at Rune mottok en samtale på telefon for noen dager siden, der en svensk selger forsøkte å få han til å oppgradere firmaoppføringa hans på telefonkatalogen.biz.

– Jeg ble fortalt at vi har hatt ei oppføring der i et år, men ettersom vi registrerte firmaet vårt i oktober, begynte jeg å ane ugler i mosen, sier Rune Alexandersen til Nordlys.

Han stilte flere kontrollspørsmål til selgeren for å se om han klarte å bevise at det var foretatt noen bestilling fra hans side:

«Blir man automatisk kunde hos dere når man starter et nytt firma i Norge?»

«Hvordan kan jeg være kunde hos dere når jeg aldri har bestilt noen tjeneste av dere?»

«Jeg har aldri pratet med dere, aldri fått e-post eller sms av dere. Kan du vise meg bekreftelsen på at jeg har bestilt noen ting som helst?»

Ærlige foretak

Etter omlag et kvarter på telefon begynte den svenske selgeren å ro noe voldsomt, ifølge Alexandersen. Da var han villig til å slå av på prisen som var 4000 kroner for oppføringa.

– Han tilbudte oss halv pris på noe vi aldri har bestilt, og det gjorde meg rimelig forbanna.

Han skrev det første blogginnlegget for å advare andre mot Telefonkatalogen.biz. For etter den lange samtalen med svensken, begynte journalisten i Alexandersen å våkne. Han søkte opp flere artikler om selskapet, som visstnok har skiftet både eiere og navn flere ganger. Bakgrunnen for dette skal være flere klager fra forbrukere, ifølge Alexandersen.

Han og samboeren Elene Marie Jordet Martinsen har i ettertid bombardert svensken med SMS-meldinger der de hevder han er innmeldt i deres rådyre tjeneste. De har også sendt en rekke svenskevitser på det samme mobilnummeret.

– Vi bestemte oss for at de skulle få smake sin egen medisin. Det de holder på med er frekt, og folk som driver ærlige foretak fortjener ikke slikt, sier Alexandersen.

Les hele blogginnlegget her: Du har yppet med feil gardskjerring!

Svarer om ei uke

Nordlys har sendt en henvendelse til selskapet Mdhuset som eier telefonkatalogen.biz, der vi har bedt om svar på flere spørsmål. I et automatisk svar har vi fått lovnad om at vi vil få svar innen én uke.

– Svargaranti: Vi garanterer at vi svarer på din mail innen 1 uke fra du sender oss din mail, skriver selskapet i eposten.

Vi har også ringt sentralbordet til selskapet. Der ble vi bedt om å sende epost.