– Det er veldig mange store ordrer, mange bruker tydeligvis salget til å bestille inn basisvarer, forteller Gry-Anette Klausen.

Hun er daglig leder og innehaver av den svært suksessfulle butikken Stofflykke i Tromsø, som både driver fysisk butikk og ikke minst nettbutikk.

De har truffet blink i markedet med flere populære stoffer i tillegg til at det har blitt svært populært å sy.

– Koronaen gjorde også at mange har tatt opp hobbyen igjen, forteller Klausen.

Millioner i pluss

Omsetningen til butikken økt og økt de siste årene – og fjorårets regnskap viser at de solgte stoff for nærmere 19 millioner kroner.

I 2017 omsatte bedriften for syv millioner, i 2018 ble omsetninga på elleve millioner og i 2019 hadde den økt til 14 millioner kroner.

Driftsresultatet har også økt kraftig. I 2019 endte resultat på 1,4 millioner i pluss mens 2020-tallene viser et overskudd på 2,4 millioner kroner.

De har valgt å ikke være med på Black Friday-salget som foregår i slutten av november hvert år, men heller ha sitt eget høstsalg litt tidligere på høsten.

Måtte hente inn ekstra bemanning

– Grunnen til det er at mange av våre kunder kjøper inn stoff for å lage julegaver. For dem blir det litt sent å ha salg i slutten av november, forklarer Klausen.

I tillegg er det praktisk å legge salget til like før høstferien, for de massive bestillingene må nødvendigvis pakkes – og da er det kjekt å hente inn ekstrahjelper mens høstferien avvikles i skolene.

– Vi har to ekstra på fulltid og så har vi lagt alt annet i butikken til side for å pakke. Det går i ett, sier Klausen.

– Krevende øvelse

De siste dagene har posten hentet grind etter grind med pakker fra butikken på Langnes – men de har måttet sende ut melding til sine kunder og beklaget at det tar litt tid før alle får sine bestillinger.

Totalt 1000 bestillinger, brorparten av dem store, skal pakkes og sendes.

– Vi ble «blown away» av alle bestillingene. Vi vet at kundene våre er litt crazy. Det er kjempegøy, sier Klausen.

Hun forteller at salget er en årlig event som de planlegger godt, både med ekstra bestillinger og ekstra bemanning.

– Det er en krevende øvelse, men samtidig er fin mulighet til å ta både å renske opp og samtidig få inn nytt, sier Klausen.