Da Shell-stasjonen begynte å ta betalt for kaffen ble det ramaskrik: – De har nok tapt flere hundre tusen på ei uke

Foto: Daniel Twistmaker / privat

Foto: Daniel Twistmaker / privat

Artikkelen er over 4 år gammel
DEL

Da Shell i Nordkjosbotn bestemte seg for å ta betalt for kaffe også hos yrkessjåførene, ble det mildt sagt dårlig stemning. De svarte omtrent umiddelbart med en knallhard boikott.

Store tap

Og ei drøy uke senere gjorde stasjonsledelsen en helomvending.

– Det var jo helt idiotisk av ledelsen å gå inn for dette. Vi som kjører vogntog tanker jo for opp mot ti tusen kroner av gangen. Da blir en kaffekopp til tyve kroner lite i sammenligning, sier Pål Marthinussen, en av initiativtagerne til streiken.

Han tror Shell-stasjonen har tapt store penger på boikotten.

– Du kan jo tenke deg selv, når bare jeg personlig skal fylle drivstoff for mellom 6 og ti tusen kroner fire ganger i uka. Og vi var mange som deltok i boikotten, legger han til.

Prinsippsak

Og nettopp det at kaffekoppen koster så lite i forhold til hva de fyller drivstoff for var kjernen i saken for sjåførene.

– Det blir jo litt en prinsippsak. Samtidig er det noe med det sosiale ved det hele. Da får vi som kjører hele dagen et lite pust i bakken og kan samle oss og prate og hygge oss mellom øktene, påpeker Marthinussen.

Og det var ikke bare Pål Marthinussen som følte det slik.

– Gjorde helomvending

Etter ei uke ga stasjonsledelsen opp, og den komplimentære varmdrikken er tilbake på menyen for vegslitne vogntogsjåfører - også på Shell.

– Det er jo også et poeng. På Statoil får vi gratis Statoil-kopp, og også de andre kjedene har lignende tilbud. Da blir det for dumt at Shell skal gjøre dette, sier Marthinussen.

Det at stasjonen befinner seg i Nordkjosbotn - og dermed er et av de mest trafikkerte trafikknutepunktene i hele regionen - gjør ikke saken noe bedre.

– Jeg må også presisere at ingen av oss som har støttet denne boikotten har hatt noe i mot dem som jobber der. De gjør bare jobben sin, og flere har også uttrykt at de synes det var dumt å kutte i tilbudet.

Ikke første gangen

Men nå har de altså snudd på flisa.

– Jeg husker de prøvde noe lignende for mange år tilbake, forteller den erfarne sjåføren.

– Den gangen varte boikotten i over en måned, og oss sjåførene holdt oss unna kjeden i lang tid etterpå også. Så det er nesten litt rart at de prøver dette på nytt, sier Marthinussen.

Som normalt

Til tross for at han ikke synes noe om forsøket på å kutte ut å gi en kaffe med på kjøpet, tror han kundeforholdet vil normalisere seg nå.

– De av oss som var med på boikotten kjører jo ofte forbi denne stasjonen, og vi har jo stort sett gode forhold til dem som jobber der alle sammen, sier Marthinussen, som er glad for at forbrukermakten vant fram i denne saken.

Nordlys har snakket med daglig leder ved bensinstasjonen, Marlen Edvardsen. Hun bekrefter at de tok betalt for kaffe også hos yrkessjåførene, men ønsker ikke å kommentere saken.

– En intern misforståelse

Franchisetager og driver av Shell-stasjonene i Nord-Norge, Ronny Berglund i Retail nord, sier til Nord24 at hele saken skyldes en misforståelse internt.

– Dette skyldes en intern misforståelse. Det skulle ikke være noen betaling for de store kundene. Vi rettet opp i det den første dagen vi fikk vite det, sier Berglund til Nordlys.

Han sier de nå har bestilt 100 gratis termokopper til de mest trofaste og største kundene.

– Alle kundene er kjempeviktige for oss, sier han.

LES OGSÅ:    Ronnys Shell-stasjoner er blant landets aller beste