Setter stadig nye rekorder - og dette er årets største

STØRST: MSC Preziosa er årets største cruiseskip med snaut 4000 passasjerer. Skipet ankommer Tromsø fem ganger i år. Foto: Ragnhild Gustad

STØRST: MSC Preziosa er årets største cruiseskip med snaut 4000 passasjerer. Skipet ankommer Tromsø fem ganger i år. Foto: Ragnhild Gustad

DEL

For første gang i historien kommer det i år cruiseskip til Tromsø hver eneste måned - anført av giganten MSC Preziosa som tar med seg snaue 4000 passasjerer til Tromsø ikke bare én gang, men hele fem ganger i løpet av sesongen.

Skipet, som er det største som noen gang har besøkt Tromsø, er blitt en Tromsø-venn siden det første gang besøkte byen i 2017. Med sine 333 meter, 18 etasjer og en høyde på 67 meter ruver det skikkelig i terrenget.

Fortsatt er det langt igjen til tidenes største cruiseanløp i Tromsø, rederikollega MSC Meravglia som i 2018 hadde 5100 passasjerer med seg da den la til kai i Breivika.

Åtte for første gang

I følge markedsansvarlig Harriet Willassen i Tromsø havn er det hele åtte nye ankomster i år. Alt fra det nye hypermoderne luksusskipet Le Bellot fra Ponant, verdens eneste franske cruiseselskap, til Hurtigrutens MS Fridtjof Nansen.

Cruisesesongene har blitt lengre og lengre og omfattet mer enn bare sommermånedene det siste tiåret. I 2020 ankommer årets første cruiseskip i overmorgen, Viking Star, som er den eneste gjesten med to anløp i januar.

- I tillegg ligger skipene lengre om vinteren. De har en liggetid på 14.4 timer i snitt mot 10 timer på sommeren.

Viking Star ligger i 34 timer i Tromsø.

I februar «tar det av» med sju anløp med vinterferierende cruisepassasjerer. Mars er den travleste vintermåneden med 11 anløp.

Årets travleste dag er 2. juni med tre skip og over 6000 passasjerer. Totalt er det snakk om 134 oversjøiske cruiseanløp for 2020 og Tromsø havn forventer rundt 160.000 cruisepassasjerer.

Bikker 160.000

- Det øker jevnt og trutt. I fjor endte vi på 155.160 passasjerer. I år kommer vi til å bikke 160.000. Vi har også 12 flere anløp enn i 2019, primært på vinter og høst. På sommeren er det stort sett stabilt, sier Willassen.

I år er det også første gang hvor Tromsø havn innfører miljøprising på skipene som anløper. Veldig enkelt forklart: Jo mer miljøvennlig skipet er mens skipet ligger til kai jo rimeligere blir anløpskostnadene.

Artikkeltags