I fjor gjorde butikksjef Øyvind noe skikkelig lurt. Nå har godis-suksessen spredt seg til hele landet

SMÅ-GRØNT: Etter priskrigen på smågodt i fjor høst begynte Coop Extra i Kroken å selge frukt og grønt i løsvekt. Nå har konseptet spredt seg til nesten 400 andre Extra-butikker. Arkivfoto.

SMÅ-GRØNT: Etter priskrigen på smågodt i fjor høst begynte Coop Extra i Kroken å selge frukt og grønt i løsvekt. Nå har konseptet spredt seg til nesten 400 andre Extra-butikker. Arkivfoto.

Artikkelen er over 1 år gammel

Frukt og grønt i løsvekt ble salgssuksess.

DEL

En intens priskrig mellom de store dagligvarekjedene sendte kilosprisen på smågodt godt under femtilappen i flere dagligvarebutikker rundt Halloween i fjor.

Prisdumpingen førte til sterke reaksjoner, og bare dager senere bestemte Coop Extra seg for å prøve ut et nytt konsept - smågrønt. Frukt og grønnsaker i løsvekt etter modell av smågodtedisken.

Coop Extra i Kroken i Tromsø ble valgt ut til å teste ut tilbudet, og butikksjef Øyvind Nøstmyr fikk gode tilbakemeldinger fra kundene som kunne plukke og mikse frukt og grønt for en billig penge.

Solgte fire tonn

Også påska har tradisjonelt sett vært høytid for billig smågodt. Men den sterke kritikken ser så langt ut til å ha gått innpå dagligvarekjedene, og i inngangen til påsken er det få tegn til en ny priskrig på smågodt.

Derimot har smågrønt-suksessen fått nye bein å gå på.

Nesten 400 Coop Extra-butikker rundt omkring i landet selger i disse dager frukt og grønt i løsvekt. Og tilbudet har blitt en umiddelbar suksess. Det opplyser kjeden selv.

De har solgt over fire tonn frukt og grønt allerede første salgsdag.

- Etterspurt av mange kunder

- Tilbakemeldingene fra kundene var fantastiske da plukk og miks av frukt og grønt første gang ble testet. Extra er, som en del av Coop, eid av kundene, og vi lytter selvsagt til våre medeiere. Vi ønsket derfor å utvide konseptet til å gjelde alle våre butikker, og for en pangstart det ble. Vi støvsuger nå markedet for snackgrønnsaker for å fylle på, og ser allerede at populariteten gjør at vi risikerer å gå tom i enkelte butikker, sier kjededirektør Christian Hoel i Extra.

I smågrønthyllene finnes det cherrytomater, snacks-paprika, sukkererter og andre gourmet-grønnsaker.

- Vi elsker lave priser og alt som forenkler og gjør handelen billigere for våre kunder. Nå gjør vi det enklere for kundene å kjøpe sunn snacks, som gjør seg like godt til frokost og lunsjbordet som en del av matpakken på skitur eller til kvelds. Mange kunder har etterspurt dette og vi håper flest mulig fyller posene fulle, sier Hoel.

Artikkeltags