Nå lanserer Bønna egenprodusert espresso

Foto:

Artikkelen er over 5 år gammel

Kaffebønna har i et halvt år jobbet med å få helt rett smak på bønnene som skal brukes når de lanserer sin egen espresso.

DEL

BYAVISA TROMSØ Og når har de endelig funnet gulloppskrifta og dermed rullet ut espressoen i sine kaffebarer.

Prosjektet startet de med sammen med kaffebrenneriet Kaffa i høst, og prosjektleder Karoline Giæver og de andre har jobbet mye for å komme fram til resultatet som nå lanseres.

De har funnet en spesiell gård i Guatemala så de vet nøyaktig hvor bønnene kommer fra og har sammen med Kaffa jobbet direkte mot Guatemala i forhold til å få rett type bønner.

Rett type brenning

Neste steg har vært å få til rett type brenning.

– Vi har sendt mye kaffebønner fram og tilbake, forteller Giæver. Det bekrefter også alle som har deltatt i prosjektet.

– Vi tar nå faget ende lenger, og blir på denne måten enda mer engasjert i kaffen vi serverer, sier Bønna-gründer Pål Einar Eilertsen.

– Vi tar den helt ut nå og lanserer en espresso hvor vi kjenner absolutt alle detaljer fra råvarer og helt til kaffen er i koppen, sier han.

Kaffebønna og brenneriet Kaffa har planer om et langsiktig samarbeid, og brenneriet skryter av at Bønnas medarbeidere er så engasjert som de er.

Snikinnført

Espressoen er allerede snikinnført denne uka, og noen har kanskje allerede merket forskjellen etter at de har begynt å servere en ny type espresso.

– Ja, vi har begynt å servere denne, men uten å markedsført den spesielt. Det er greit å teste litt først, sier Giæver.

Hun er spent på tilbakemeldingene og har gledet seg lenge til å ta det nye produktet ut fra kaffelaben og inn på kaffebarene.

Artikkeltags