Denne giganten er Tromsøs største buss: – Nå er vi i stand til å tilby det lille ekstra

DET LILLE EKSTRA: Avdelingsleder Jørn Hansen (t.h.) i Boreal Travel sammen med bussjåførene Arvid Borch (t.v.) og Ivar Ingebrigtsen gleder seg til å kunne tilby litt ekstra luksus i den nye busskjempen som ankom Tromsø torsdag. Foto: Are Medby

DET LILLE EKSTRA: Avdelingsleder Jørn Hansen (t.h.) i Boreal Travel sammen med bussjåførene Arvid Borch (t.v.) og Ivar Ingebrigtsen gleder seg til å kunne tilby litt ekstra luksus i den nye busskjempen som ankom Tromsø torsdag. Foto: Are Medby

Artikkelen er over 2 år gammel

Kom til byen torsdag.

DEL

Dette er i særklasse Tromsøs største buss. 83 seter, to etasjer, bord og kjøkken er bare noen av fasilitetene som Boreal Travel nå kan tilby etter giganten endelig kom «hjem» til Tromsø torsdag.

– Ja, nå er vi i stand til å tilby våre kunder det lille ekstra, sier avdelingsleder Jørn Hansen for Tur Nord-Norge i Boreal Travel.

Bussene ble hentet på Lillehammer og kjørt hjem til Tromsø av de to som blir bussens faste sjåfører, Ivar Ingebrigtsen og Arvid Borch.

– Hva har dere gjort for å få den æren da?

– Vi har oppført oss ordentlig, ler de to.

– De har lang erfaring og det følger et stort ansvar å kjøre noe som er verdt så mye penger. Det skal tas vare på, sier Hansen.

Turen nordover gikk smertefritt.

– Vi var jo litt spente, men det gikk veldig fint. Det er en bra maskin i den, sier de to om den 510 hestekrefter store motoren.

Koloss

Og det trengs. Uten passasjerer veier den 18,5 tonn. Så kan det komme opp mot 83 sittende passasjerer, 22 nede og 61 oppe i andre etasje, den er fire meter høy og 14,65 meter lang.

– Vi har hentet denne opp hit fordi vi ser at det bare blir mer og mer vinterturisme. Veksten er formidabel og vi ønsker å tilby noe utover det våre konkurrenter tilbyr, sier Hansen.

Bussen, som er leaset, har stikkontakter til hver seterad og WiFi. I 1. etasje finnes det fastmonterte bord, kjøkkenløsning, toalett selvsagt, og også muligheten for å skyve setet sideveis lenger unna nabosetet hvis du sitter sammen med en røslig kar, og kan med enkle håndgrep tilpasses rullestolbrukere. Og oppe i 2. etasje er det to store panoramaluker i taket for nordlys- og stjernetitting. Og skulle det knipe i, ja, så er det en sovekupé til sjåføren bak i bussen også.

PANORAMATAK: Bussen har to store panoramtak i toppen. Foto: Are Medby

PANORAMATAK: Bussen har to store panoramtak i toppen. Foto: Are Medby

Hva bussen koster som ny, er ikke godt å si og med at den er leaset, men et sted mellom tre og fem millioner er sannsynlig.

Lengre turer

Det som er sikkert at du ikke får se den mye i trange sentrumsgater eller på utsatte små fylkesveier som den til Grøtfjord.

Til det er den rett og slett altfor stor selv om den har styrbar boggiaksel (svinging på bakhjul).

– Nå skal vi sette oss ned og planlegge litt. Men vi ser for oss at vi kan benytte den til nordlysjakt, som for eksempel til Skibotn og Kilpis. Vi har avtaler med store kunder som Hurtigruten og Tromsø Villmarkssenter og disse utfluktene kan jo fort vare sju timer, så komfort er viktig. Utpå senvinteren kan vi for eksempel fylle bussen med skiturister til Levi.

SKIBOKS: Bussen har en voksen skiboks i hekken. Foto: Are Medby

SKIBOKS: Bussen har en voksen skiboks i hekken. Foto: Are Medby

Bussen skal i utgangspunktet være i Tromsø denne vinteren, men Hansen utelukker slett ikke at perioden kommer til å utvides til sommerhalvåret med den stadige veksten i cruisetrafikken.

Artikkeltags