Brua og veien er så dårlig at de ikke får fjernet skrotet

FLASKEHALS: Denne brua på Nymoen på Breivikeidet er, sammen med veien, i så dårlig stand at den setter en effektiv stopper for et ryddeprosjekt på Jan Hauklands eiendom.

FLASKEHALS: Denne brua på Nymoen på Breivikeidet er, sammen med veien, i så dårlig stand at den setter en effektiv stopper for et ryddeprosjekt på Jan Hauklands eiendom. Foto:

Artikkelen er over 4 år gammel

Haukland: - Jeg har alltid vært innstilt på rydde opp.

DEL

Tromsø kommune, fylkesmannen med flere var i forrige uke på befaring på Breivikeidet hvor tromsømannen Jan Haukland over flere år har hatt stående store mengder med skrot og avfall.

Dette fant de

Etter befaringen viser  en grov kartlegging at minst følgende produkter med mulig forurensningsfare:

  • Tre lastebiler
  • Tre busser
  • Personbilvrak
  • Trailerunderstell/henger
  • 17 doble vindusglass på pall merket RllS SK 2-88
  • 35 doble vindusglass i fasade
  • 15 portelementer med doble glass
  •  alle disse trolig inneholdende PCB eller klorparafin
  • En Crawfordport, sandwichtype, muligens med KFK-skum,
  • En glassfibertank, fullt med blanding av vann og parafin
  • Tre kjøledisker
  • Det er i tillegg  funnet mange kubikk med isopor, mangle lastebildekk og det man i rapporten kaller "en mengde forsøplende avfall spredt utover et stort område".

Befaringen avdekket også at det fort kan være snakk om ytterligere forsøpling, både under sammenraste bygningsdeler og gjengrodd vegetasjon.

- Vi fikk den første meldinga om dette i 2002. Siden da har det vært gjort en rekke forsøk på å rette opp i det, men la det være sagt, det er ikke så enkelt som motstanderne til Haukland vil ha det til, sier miljøkoordinator Wim Weber i Tromsø kommune.

Innstilt på å rydde

Jan Haukland var selv med på befaringen i forrige uke.

- Jeg har bestandig - i motsetning til Nordlys sin oppfatning av meg - vært innstilt på å rydde opp etter meg. Det som står på eiendommen står der ikke fordi jeg elsker skjit, men fordi jeg i kraft av min interesse for gamle biler, har hatt et ønske om å sette istand og ta vare på unike modeller. Men det som har skjedd er at andre urettmesssig har tatt seg inn på min eiendom og stjelet deler og viktige kompenenter slik at de ikke er mulig å sette i stand lengre. Derfor ønsker jeg å avhende disse, sier Haukland til Nordlys.

Haukland eier rundt 1000 mål eiendom inne på Breivikedet, og mener at det som nå står på eiendommen ikke er til sjenanse for andre enn ham selv. Men han er veldig positivt innstilt på å få ryddet opp.

Vei av leire

- Det har aldri stått på meg. Problemet er veien og brua inn til eiendommen. Jeg og de andre som har eiendom har prøvd å fortelle kommunen at dette er en kommunal vei, mens de lenge har hevdet at den må betraktes som privat. Men NÅ sier kommunen at den er kommunal. Vi har til og med fått veiadresse. Men veien er av leire og og du kan jo prøve og kjøre på den en duggfull kveld. Det går bare ikke. Man kommer ikke av flekken. Og vi har spurt mange ganger når kommunen skal komme og gruse den. Men det har ikke skjedd noe.

Nå skisseres imidlertid fiberduk og grus som en løsning fra kommunens side.

Det andre problemet er brua. Den vil ikke tåle alle tonnene fra maskinene som vil kreves for å rydde opp.

- Problemet er brukarene, det som ligger nærmeste fylkesveien har begynt å sige i kvikkleira. Brua er ikke klassifisert for så mange tonn lengre, sier Haukland, som hilser planene om ny trasé for fylkesvei 91 velkommen.

- Det vil være et inngrep på min eiendom som jeg ikke vil motsette meg. Ingenting vil være bedre enn ny vei. Jeg og de andre oppsitterne her inne ønsker å drive næring i form av skogdrift, men det er ikke mulig slik forholdene med veien opg brua er i dag.

Han er klar på at det er kommunens ansvar å sørge for at de kan drive  med den næringen.

Innestengt

Miljøkoordinator Weber viser forståelse for Haukland ståsted.

- Når det er sagt, dette er ille og er en klar overtredelse av forurensningsloven. Samtidig har Haukland fått et problem med at han faktisk er innestengt. Da han etablerte seg der inne, hadde brua en bæreevne på 18 tonn. Nå er den på fem tonn, sier Weber.

Men skrotet må likevel fjernes.

- Ja, dette må fraktes bort. Men vi har et teknisk problem og det er at brua ikke tåler belastninga. Det var god stemning på befaringen, og han er også frustert over situasjonen som har oppstått. Han har et ønske om å sette skogen han har der ute i produksjon, sier Weber.

Derfor strekker nå kommunen ut en hånd.

Må kanskje vente

- Alle parter ønsker å finne en løsning, også vi kan bidra, og selv om det nok er Haukland som må betale, er dette en kommunal vei, så noe vil det koste oss også. Derfor vil vi nå ta kontakt med Forsvaret for å høre om det er mulig å leie en nødbru som kan tåle belastningen, sier Weber.

Skulle det ikke gå, blir man nødt til å vente til den nye fylkesveien til Breivikeidet er på plass.

- Det kan gå både to og tre år, men det vil ikke være noen katastrofe. Situasjonen der ute blir ikke være til i morgen. Det er ingen akutt fare, sier Weber.

Artikkeltags