Øyvind Hilmarsen: - Jeg mener ennå at et bredt politisk forlik er det beste for Tromsø

FOR FORLIK: Tromsø drukner sakte men sikkert i trafikk, og med den vekste som er ventet de neste årene, så trenger vi nye samferdselsårer. Brede politiske forlik er med den beste garantisen for at disse skal bli realisert på grunn av den langsiktige stabiliteten, sier Øyvind Hilmarsen.

FOR FORLIK: Tromsø drukner sakte men sikkert i trafikk, og med den vekste som er ventet de neste årene, så trenger vi nye samferdselsårer. Brede politiske forlik er med den beste garantisen for at disse skal bli realisert på grunn av den langsiktige stabiliteten, sier Øyvind Hilmarsen. Foto:

DEL

De siste ukene har det vært ført knallharde forhandlinger om nøyaktig hvordan Tenk Tromsø og bompengepakken skal se ut.

I dag kulminerer det hele under kommunestyremøte, hvor den samlede pakken skal stemmes over.

I går ble det klart at Høyre og KrF trekker seg fra det brede politiske forliket om Tenk Tromsø-pakken.

Årsaken var ifølge gruppeleder Erlend Svardal Bøe at Høyre ikke har fått gjennomslag i forlikskoallisjonen for at man skal prioritere ny Kvaløyforbindelse via Håkøya i den første fireårsperioden fra 2019-2023.

- Vi har ikke fått gjennomslag for vårt viktigste punkt, som er ny forbindelse via Håkøya. Derfor er det vanskelig å bli med videre, sa Bøe til Nordlys tirsdag formiddag.

- Brede forlik er den beste garantien

I onsdagens Nordlys-leder heter det at tidligere byrådsleder Øyvind Hilmarsen var den som sørget for at Høyre kommunestyregruppe til slutt valgte å gå ut av bompengeforliket.

Det er feil.

- Dette er en gal fremstilling. Jeg har lenge ment at Høyre skulle gå med på et bredt forlik i denne saken, og det mener jeg ennå. Jeg har ikke noe behov for å kritisere Høyres gruppe når man har konkludert slik man har gjort, men selv mener jeg at et bredt forlik er den beste løsningen for Tromsø. Tromsø drukner sakte men sikkert i trafikk, og med den veksten som er ventet de neste årene, så trenger vi nye samferdselsårer. Brede politiske forlik er med den beste garantien for at disse skal bli realisert på grunn av den langsiktige stabiliteten, sier Hilmarsen.

Nordlys beklager

Hilmarsen får en beklagelse fra Nordlys på lederplass i torsdagsutgaven.

- Vi har gjort feil og det beklager jeg overfor Øyvind Hilmarsen. Vi har rett og slett bommet og trykker en beklagelse på lederplass i torsdagsutgaven for å rette opp dette. Hilmarsen har tatt til orde for å flere endringer i bymiljøavtalen i forrige ukes komitémøte, men det riktige er at han er en av dem som har stått fast ved forliket når dette har vært oppe til diskusjon i Høyres kommunestyregruppe, sier sjefredaktør Helge Nitteberg.

- Vil innse feilen om 20 år

Øyvind Hilmarsen mener, som Høyre, at ny Kvaløyforbindelse til Håkøya bør realiseres i den første fireårsperioden av byvekstavtalen, altså mellom 2019-2023.

Partiet mener at forbindelsen bør få via bru på utfyllingsmasser, og ikke tunnel, slik som det borgerlige byrådet og Hilmarsen foreslo i forrige valgperiode.

- Arbeiderpartiet, Rødt og SV vil skyve ny Kvaløyforbindelse langt frem i tid. Jeg tror at når den da blir realisert fra Langnes til Selnes, for eksempel om 20 år, så vil man raskt innse at man har lagt forbindelsen til feil sted, sier Hilmarsen.

Da må man imidlertid kutte andre steder. I byutviklingskomiteen i forrige uke forslo han blant annet å ta ny Tverrforbindelse ut av pakken og overføre ansvaret til staten.

- Er det realistisk å tro at staten vil finansiere ny Tverrforbindelse?

- Staten ønsker jo å få den inn under den lokale bompengeavtalen, sier Hilmarsen.

- I hvor stor grad er Tromsø svekket i forhandlingene med staten dersom ikke storpartiet Høyre er med på forliket?

- Vi må ikke overdrive betydningen av at Høyre gikk ut av forliket i går. Høyre har ikke snudd i bompengesaken, og vi mener fortsatt at Tenk Tromsø bør innføres. Men det er klart, om vi hadde vært enige om hele den samlede totalpakken, så ville det være en styrke i forhandlingene med staten, sier Hilmarsen.

Artikkeltags