BA: Den heter Fyllingsdalstunnelen, er 3,01 kilometer lang og blir kalt «en revolusjon for sykkel i Bergen».
Men også joggere og fotgjengere vil få mye glede av tunnelen, som åpner for publikum 15. april.
For et halvt år siden smalt den siste dynamittsalven inne i Løvstakken. Nå ligger den innbydende gang- og sykkeltunnelen mellom Minde og Fyllingsdalen klar til helårsbruk.
Vel: Nesten klar, er riktig å si. Fortsatt gjenstår noe finpuss på detaljer, derfor ligger det fortsatt et plastdekke i deler av veibanen.
På prøvetur
Mandag 6. mars ble pressen invitert til prøvesykling. BA har filmet hele turen, som du kan se i videovinduet i toppen av saken.
Gang- og sykkeltunnelen er tilrettelagt med lys asfalt for syklister og gummidekke for fotgjengere. Det er god plass, og seks meter i bredden (3,5 m sykkelfelt).
- Sykkelturen gjennom Løvstakken-tunnelen er beregnet til 8-10 minutter.
- Å sykle fra Oasen til Festplassen (7,8 km) er beregnet til 25 minutter.
Tunnelen vil spare syklister for mye tid. I dag tar turen fra Oasen til Bergen sentrum, via Melkeplassen, cirka 40 minutter.
– Her kan du få en trygg og fin opplevelse både til fots og på sykkel året rundt, sier kommunikasjonsrådgiver Camilla Einarsen Heggernes i Bybanen Utbygging.
Verdens nest lengste
Fyllingsdalstunnelen blir omtalt som «verdens lengste» og «unik av sitt slag».
BAs undersøkelser viser at det finnes minst én gang- og sykkeltunnel i verden som er lenger: Snoqualmie Tunnel, som er 3,6 km og ligger utenfor Seattle i USA.
Denne tunnelen er et tidligere jernbaneanlegg, og ikke spesialdesignet til formålet. Slik sett har Bybanen Utbygging ordene sine i behold.
Prosjekteringsleder Arild Tveit er godt fornøyd med resultatet.
– Fra munning til munning er tunnelen tre kilometer og 10 meter lang. Vi er kjent med tunnelen i USA, men tar sjansen på å kalle denne verdens lengste, fordi den er moderne og skreddersydd til formålet: 100 prosent belyst, videoovervåket, lydisolert og helt tørr. Nå er det vasking og litt testing som gjenstår, så er den klar til bruk i april.
Ifølge Wikipedia finnes det minst 18 gang- og sykkeltunneler på minst én kilometers lengde.
Verdens 10 lengste gang- og sykkeltunneler
- Snoqualmie Tunnel, USA: 3,62 km.
- Fyllingsdalstunnelen, Bergen: 3,01 km.
- St. Paul Pass Tunnel, USA: 2,73 km
- Slavoskovsky tunel, Slovakia: 2,40 km.
- Kerem Tunnel, Israel: 2,10 km.
- Sideling Hill Tunnel, USA: 2,06 km.
- Combe Down Tunnel, England: 1,62 km.
- Tunnel du Bois Clair, Frankrike: 1,60 km.
- Niwarch Stollen, Sveits: 1,37 km.
- Claudius Crozet Blue Ridge, USA: 1,29 km.
Kilde: Wikipedia
Flere fakta om tunnelen
- Gang- og sykkeltunnelen går parallelt med bybanelinje 2, som åpnet i november 2022.
- Inne tunnelen finnes lekkert lyssatte stoppesteder.
- Temperaturen i tunnelen skal ligge stabilt på syv varmegrader hele året.
- Stigningen fra Kristianborg (40 moh.) til Fyllingsdalen (60 moh.) vil ikke oppleves som betydelig.
- Sykkeltunnelen kobler Fyllingsdalen til de nye boligområdene på Mindemyren, høyskolemiljøet ved Kronstad, og Haukeland universitetssjukehus som har 13.000 ansatte.
- Sykkel og gangtunnelen vil bli lukket med porter om natten mellom klokken 2330 og 0530.
- Det er full kameradekning i hele tunnelen, samt videoovervåking ved hver av inngangene.
Disse har utført arbeidet
Disse selskapene var representert under pressevisningen:
- Sølvi Marie Myrseth – Prosjekteringsleder for arkitektur og design, Bybanen Utbygging
- Arild Tveit – Prosjekteringsleder, Bybanen Utbygging
- Øystein Opheim – Kontraktsbyggeleder for signal og tele, Bybanen Utbygging
- Fredrik Dale Urke – Prosjektleder, LOS Elektro
- Rune Skjoldal – Daglig leder, Tunge Ting
- Thea Collett – Seksjonsleder, Light Bureau
Smekkfull bane fra første avgang. Her er bergensernes dom.
Bybanen: Her er to ting som irriterer Haukeland-passasjerene