BA: Den heter Fyllingsdalstunnelen, er 3,01 kilometer lang og blir kalt «en revolusjon for sykkel i Bergen».

Men også joggere og fotgjengere vil få mye glede av tunnelen, som åpner for publikum 15. april.

For et halvt år siden smalt den siste dynamittsalven inne i Løvstakken. Nå ligger den innbydende gang- og sykkeltunnelen mellom Minde og Fyllingsdalen klar til helårsbruk.

Vel: Nesten klar, er riktig å si. Fortsatt gjenstår noe finpuss på detaljer, derfor ligger det fortsatt et plastdekke i deler av veibanen.

På prøvetur

Mandag 6. mars ble pressen invitert til prøvesykling. BA har filmet hele turen, som du kan se i videovinduet i toppen av saken.

Gang- og sykkeltunnelen er tilrettelagt med lys asfalt for syklister og gummidekke for fotgjengere. Det er god plass, og seks meter i bredden (3,5 m sykkelfelt).

  • Sykkelturen gjennom Løvstakken-tunnelen er beregnet til 8-10 minutter.
  • Å sykle fra Oasen til Festplassen (7,8 km) er beregnet til 25 minutter.

Tunnelen vil spare syklister for mye tid. I dag tar turen fra Oasen til Bergen sentrum, via Melkeplassen, cirka 40 minutter.

– Her kan du få en trygg og fin opplevelse både til fots og på sykkel året rundt, sier kommunikasjonsrådgiver Camilla Einarsen Heggernes i Bybanen Utbygging.

Verdens nest lengste

Fyllingsdalstunnelen blir omtalt som «verdens lengste» og «unik av sitt slag».

BAs undersøkelser viser at det finnes minst én gang- og sykkeltunnel i verden som er lenger: Snoqualmie Tunnel, som er 3,6 km og ligger utenfor Seattle i USA.

Denne tunnelen er et tidligere jernbaneanlegg, og ikke spesialdesignet til formålet. Slik sett har Bybanen Utbygging ordene sine i behold.

Prosjekteringsleder Arild Tveit er godt fornøyd med resultatet.

– Fra munning til munning er tunnelen tre kilometer og 10 meter lang. Vi er kjent med tunnelen i USA, men tar sjansen på å kalle denne verdens lengste, fordi den er moderne og skreddersydd til formålet: 100 prosent belyst, videoovervåket, lydisolert og helt tørr. Nå er det vasking og litt testing som gjenstår, så er den klar til bruk i april.

Ifølge Wikipedia finnes det minst 18 gang- og sykkeltunneler på minst én kilometers lengde.

Flere fakta om tunnelen

  • Gang- og sykkeltunnelen går parallelt med bybanelinje 2, som åpnet i november 2022.
  • Inne tunnelen finnes lekkert lyssatte stoppesteder.
  • Temperaturen i tunnelen skal ligge stabilt på syv varmegrader hele året.
  • Stigningen fra Kristianborg (40 moh.) til Fyllingsdalen (60 moh.) vil ikke oppleves som betydelig.
  • Sykkeltunnelen kobler Fyllingsdalen til de nye boligområdene på Mindemyren, høyskolemiljøet ved Kronstad, og Haukeland universitetssjukehus som har 13.000 ansatte.
  • Sykkel og gangtunnelen vil bli lukket med porter om natten mellom klokken 2330 og 0530.
  • Det er full kameradekning i hele tunnelen, samt videoovervåking ved hver av inngangene.

Smekkfull bane fra første avgang. Her er bergensernes dom.

Bybanen: Her er to ting som irriterer Haukeland-passasjerene

Ubudne gjester brøt seg inn på uåpnet monsterbro