Åpnet historisk veiprosjekt med vikingøks

KUTTET BÅNDET: Regionvegsjef Torbjørn Naimak (tv), fylkesråd Ivar B. Prestbakmo (Sp) og Harstad-ordfører Marianne Bremnes (Ap) sto for åpningsseremonien. Foto: Gøran Sofienlund, Statens vegvesen.

KUTTET BÅNDET: Regionvegsjef Torbjørn Naimak (tv), fylkesråd Ivar B. Prestbakmo (Sp) og Harstad-ordfører Marianne Bremnes (Ap) sto for åpningsseremonien. Foto: Gøran Sofienlund, Statens vegvesen.

Artikkelen er over 1 år gammel

Lørdag åpnet fylkesråd for samferdsel og miljø i Troms, Ivar B. Prestbakmo (Sp), det største veiprosjektet i Troms fylkeskommunes historie.

DEL

Bjarkøyforbindelsene, som har kostet hele 1150 millioner kroner, binder sammen de tre øyene Sandsøy, Grytøy og Bjarkøy, som ligger rett nord for Harstad, og erstatter dagens fergeforbindelse.

Veiprosjektet ble formelt åpnet 4. august 2014. Arbeidet med den undersjøiske tunnelen mellom Grytøy og Bjarkøy, fv. 867 Kvernsundtunnelen, startet 24. februar 2015 og hadde gjennomslag 30. januar 2017.

Forbindelsen mellom Grytøy og Sandsøy, fv. 125, ble bundet sammen 4. september 2018, da den 305 meter lange Sandsøysundbrua ble montert ferdig, skriver Troms fylkeskommune i en pressemelding.

Prosjektet består av:

  • Fv. 867 Kvernsundtunnelen, undersjøisk tunnel mellom Grytøy–Bjarkøy (3,2 km)
  • Forbindelsen mellom Grytøy–Sandsøy består av sjøfylling/bru (900 meter sjøfylling, 305 meter hovedbru, samt tre lavbruer på 44, 66 og 66 meter)
  • Ny vei på Grytøy (2000 m)
  • Ny vei på Sandsøy (400 m)
  • Ny vei på Bjarkøy (200 m)

Brukte vikingøks

Prestbakmo hadde for anledningen byttet ut saks med en vikingøks, som seg hør og bør i Tore Hunds rike, og flaggbåndet ble kuttet i to til jubel og fyrverkeri.

I alt 700–800 mennesker hadde møtt opp for å feire åpningen, som fant sted i krysset der veien fra Sandsøy og Bjarkøy møtes.

SANDSØYSUNDFORBINDELSEN: Slik ser forbindelsen Fv. 125 mellom Grytøy og Sandsøy ut. Foto: Tomas Rolland, Statens vegvesen

SANDSØYSUNDFORBINDELSEN: Slik ser forbindelsen Fv. 125 mellom Grytøy og Sandsøy ut. Foto: Tomas Rolland, Statens vegvesen

Illustrasjon: Statens vegvesen.

Illustrasjon: Statens vegvesen.

Artikkeltags

Kommentarer til denne saken