Bilutleiegiganten Hertz konkurs - søker beskyttelse

Vil ikke ramme virksomhetens drift i Europa, Australia eller New Zealand med det første.

DEL

Bilutleieselskapet Hertz er konkurs i USA etter at det ikke ble enighet med kreditorene om tilbakebetaling av gjelden på 19 milliarder dollar fredag.

I en pressemelding fra selskapet natt til lørdag går det fram at moderselskapet Hertz Global Holdings, og flere av underselskapene i USA og Canada søker konkursbeskyttelse etter at det fredag ikke ble enighet med kreditorene om en forlengelse av lånevilkårene.

I henhold til amerikanske konkurslover sendte selskapet selv inn begjæring om konkurs til tingretten i Delaware. Der skriver selskapet at de vil forsøke å restrukturere selskapet etter at det har blitt hardt rammet av utbruddet av koronavirus.

Korona-konkurs

– COVID-19s innvirkning på reisebehovet var plutselig og dramatisk, og førte til en brå nedgang i selskapets inntekter og fremtidige bookinger, skriver styret som legger til at det imidlertid er usikkert om når inntektene vil komme tilbake og at det derfor var nødt til å begjære konkurs.

Fredag gikk fristen ut etter at Hertz i forrige måned ikke lenger greide å betjene gjelden på 19 milliarder dollar, om lag 190 milliarder kroner. Kreditorene ville ikke gå med på ytterligere utsettelser uten at det ble lagt penger på bordet.

Rammer ikke alle

Konkursen vil imidlertid ikke ramme virksomhetens drift i Europa, Australia eller New Zealand med det første. Heller selskaper i USA som er franchiseholder under Hertz-paraplyen vil bli rammet. Dette gjelder også andre merkenavn som Thrifty, Firefly, Dollar og Hertz Car Sales.

– Selskapet har over 1 milliard dollar i kontanter som vil sikre den videre driften. Avhengig av lengden på covid-19-krisen og den innvirkning på inntjeningen kan selskapet søke tilgang på mer kontanter, blant annet ved nye lån, skriver selskapet.

Markedet for bilutleie har rast i takt med at flytrafikken er satt på bakken på grunn av virusutbruddet. Hertz, som ble etablert i 1918, strevde med marginene allerede før krisen og aksjekursen har falt med 82 prosent hittil i år.

Artikkeltags