Bilskilt-trenden har tatt fullstendig av

Illustrasjon: Anette Drønen Sunde

Illustrasjon: Anette Drønen Sunde

Artikkelen er over 3 år gammel

Vegvesenet var uforberedt på hvor mange som vil ha sine egne bilskilt. De har fått inn nesten 13 000 søknader så langt.

DEL

– Det har eksplodert, sier pressesjef Kjell Bjørn Vinje i Vegdirektoratet.

Da muligheten for å få sitt eget personlige bilskilt, laget vegvesenet et anslag over hvor mange som kom til å bestille et skilt ut fra erfaringene i Sverige.

– Men interessen er to-tre ganger større enn det vi hadde forutsatt, sier Vinje til Bergensavisen.

Det gir ekstra penger i kassen. Bilskiltene koster 9000 kroner, og det var meningen at ordningen skulle være til selvkost.

Skal gi tryggere trafikk

Men siden etterspørselen er så stor som den er blitt, så blir det inntekter av dette.

– Og de skal ikke gå til julebord og slike ting, nei. Pengene skal settes av til trafikksikkerhetstiltak, som rumlefelt, holdningskampanjer og midtrekkverk, sier Vinje.

Her er litt fakta om bilskiltordningen:

12682Antall innsendte søknader totalt siden åpning.
2 470Antall journalført totalt siden åpning.
2292Antall innvilgede siden 20. juni.
310Antall avslag.
855Antall betalt.
986216Antall oppslag på åpne sider siden åpning.


Som en kan se er det sendt inn nesten 13 000 søknader. Vinje forteller det er flere av disse som ikke kan regnes som reelle, og så langt har under halvparten av dem som har fått innvilget skiltet sitt betalt.

Ifølge Vinje er det flest unge menn som søker. Enhver med litt kjennskap til den demografiske gruppen «bilinteressert ung mann» vet at språkbruken der i gården ikke alltid er like sober.

– Hver søknad behandles manuelt av en egen gruppe i Vegdirektoratet, og vi må sile ut en god del skilt som ville vært usømmelige, sier Vinje.

– Kan du utdype?

– Det søkes om mye bannskap og kjønnsuttrykk, og det blir avslått. Vi har en liste over ord og uttrykk som vi ikke ønsker på bilskiltene. Men av og til må vi også ta en diskusjon på vedtakene, en har for eksempel ulike dialektord som det må tas en grundigere prosess på.

Vinje sier at de ikke skal være et sømmelighetspoliti.

– Men etter å ha fått referert noe av det som er blitt søkt om, kan jeg si det er helt klart vår oppgave å sile ut de verste ordene og uttrykkene.

Ny ordning i Norge

– Alle ønskene om egne personlige bilskilt er vel også et uttrykk for at det før denne perestrojkaen var et stort undertrykt behov blant norske bilister. Hva tenker du om oppslutningen?

– Vi synes selvfølgelig at det er kjempemorsomt at folk er interessert i bil, samferdsel og vei. Dette bekrefter også at mange har et svært personlig forhold til bilen sin og ønsker å uttrykke det.

Vinje sender også over noen eksempler på skilt det er søkt om. Det er populært med navn, etternavn, stedsnavn, navn på firma, bilmodeller, initialer og forkortelser.

Noen andre eksempler på ord og uttrykk er: LOL, ROFLMAO (Rolling on Floor Laughing My Ass Off), KONEBIL, KAMELEN, MY TOY, 2COOL4U, 2FAST4U, KONA, DANSKEN, MR X (eier av Tesla X).

– Det er visstnok også en person med Svoren til etternavn som har bestilt seg skilt med «BACON», sier Vinje.

Er det Kamelen?

Et av skiltene som oppgis som tatt er altså «KAMELEN». Kamelen er også navnet til en av Bergens mange gode rappere. Bergensavisen ringer ham og spør om han fått seg sitt eget skilt.

Svaret er nei, for...

– Hva?! Nei? Har noen tatt Kamelen-skiltet, spør Kamelen.

– Tydeligvis.

– Da må jeg gjøre som jeg gjorde i gamle dager, og søke opp hvem som har skiltet, sier han og legger til at det var en spøk.

Kamelen sier at for hans del er det er helt greit at noen kjører rundt og later som om de er Kamelen.

– Men selvfølgelig skulle jeg hatt det skiltet.

Artikkeltags

Kommentarer til denne saken