Gå til sidens hovedinnhold

Denne doningen kostet over seks millioner da den var ny. Nå får du den til «lavpris» i Tromsø

Artikkelen er over 6 år gammel

Hos Biltrend i Tromsø står det nå en virkelig sjeldenhet av en bil. Maybach 57 heter direktørbilen som Biltrend byttet til seg mot en båt de hadde liggende, og som nå er på vei sørover til sin nye eier. Luksusbilen kom på markedet i 2001, men eksemplaret som står i Tromsø var ny i 2005, og er landets eneste Maybach 57. Nå får du den til under to millioner kroner.

– Vi hadde en litt større cabincruiser hos oss som vi ikke hadde noen særlig respons på. Så fikk vi en forespørsel om vi ville bytte den med denne, sier Eindride Hansen hos Biltrend.


Det er ingenting å si på benplassen i denne direktørbilen.

Svimlende nypris

Doningen veier nesten 2,7 tonn, men for å drive dette framover er det 551 hestekrefter under panseret. Og det er bakhjulstrekk.

– Jeg har bare prøvd den litt utenfor hos oss, og selv om det er såpass stor motor så glir den bare fremover. Det er en ordentlig direktørbil, sier Hansen.

Bilen har vært omtalt flere ganger i norske medier. Bilnettstedet Broom.no omtalte bilen i 2013, da prisen plutselig hadde gått opp 1,2 millioner kroner.

Ifølge Broom ble bilen kjøpt ny fra Bertel O. Steen i 2005. Det var tidligere Schibsted nå avdøde Einar Fredrik Åke Tinius Nagell-Erichsen som var første eier. Nyprisen skal etter sigende være over seks millioner kroner.

– Ja, det sies at prisen på denne var over seks millioner kroner, men vi er ikke helt sikker.


Antakelig er det meningen at en privatsjøfør skal kjøre, mens eieren sitter bak. Bilens første privatsjåfør fikk ihvertfall sparken.

Oppgradert

Det som er sikkert er at nyprisen, og bruktprisen, varierer alt etter hvem som skriver om bilen. Dagbladet skrev i 2006 en artikkel om Nagell-Erichsens privatsjåfør som fikk sparken etter å ha vasket luksusbilen for tidlig. Den gang  skrev riksavisen at prisen var rundt fem millioner.

– Opprinnelig er bilen sort, og lakken er helt strøken. Forrige eier valgte derimot å foliere den i perlemorhvitt. Dette er noe vi kan fjerne dersom nye eiere ønsker dette, sier Eindride.

Utstyret som følger med var nok noe mer sjelden i 2005 enn det er i dag. Likevel er det de færreste som har elektrisk og ekte gardin i bakruta, champagnekjøler i baksetet, instrumenter i taket, og massasje i setene. I tillegg kan selgeren friste med elektrisk bagasjeluke, xenonlykter, tre TV-skjermer med DVD, og elektrisk justerbare seter både foran og bak.


Er du glad i underholdning mens du farter rundt, så har du flere alternativer.

Gikk med tap

Biltrend byttet den til seg for å få litt rullering i butikken. Ifølge Eindride Hansen er det bedre å ha en bil stående lenge under tak, enn en cabincruiser liggende til kai over lengre tid.

– Her står den tørt og fint, og mange er nok nysgjerrig. Kanskje skal vi rullere litt på hvor den står, slik at den sendes til Sortland og Harstad også, sier selgeren.

Maybach var på begynnelsen av 2000-tallet et mottrekk mot luksusbiler som Bentley og Rolls Royce. Bilmerket startet opp som selvstendig på begynnelsen av 1900-tallet, men ble overtatt av Mercedes. Strategien mislyktes da bilene var så dyre å produsere at selskapet gikk med tap for hvert eksemplar som ble produsert.

Privatsjåfør

Du fikk den i to utgaver. 57 og 62, som henviste til lengden på bilene angitt i desimeter. Målet var å selge 2000 biler i året, men i 2010 ble det kun solgt 157 eksemplarer, mot Rolls Royces 2000 leverte biler, ifølge Dagens Næringsliv.

– Det er en utrolig stor bil med god beinplass bak. Her er det meningen at man skal ha privatsjåfør, men jeg vil tro at denne gjør seg som et samlerobjekt, sier Hansen.

Kommentarer til denne saken