Over 700 tilfeller så langt i år: – Kan potensielt utgjøre en stor risiko

Et Norwegian-fly på vei fra Trondheim til Bergen måtte i 2014 snu etter at en svane traff flyvingen. Kollisjonen førte til skader på vingen.

Et Norwegian-fly på vei fra Trondheim til Bergen måtte i 2014 snu etter at en svane traff flyvingen. Kollisjonen førte til skader på vingen.

Av
DEL

I Norge blir det hvert år registret over 700 kollisjoner mellom fly og fugl, såkalte «birdstrike». Hittil i år er det registrert 732 birdstrikes, viser tall Nettavisen har fått fra Luftfartstilsynet.

– Vi har ikke hatt alvorlige hendelser i Norge hvor birdstrikes har vært årsak, men det kan potensielt utgjøre en stor risiko innenfor luftfarten, noe vi ser svært alvorlig på, sier kommunikasjonsdirektør i Luftfartstilsynet, Frank Gøran Nordheim, til Nettavisen.

Rapportering av birdstrike-hendelser har vært stabilt de siste fem årene: 2014 (726 tilfeller), 2015 (746), 2016 (749) og 2017 (750).

Flest birdstrikes på Gardermoen

Gardermoen er den flyplassen i Norge med flest registrerte birdstrikes i 2018. Flyplassen har meldt inn 54 tilfeller hittil i år. Sola i Stavanger har nest høyest antall tilfeller med 43 birdstrikes, mens Flesland i Bergen er registrert med 41 hendelser.

– Alle norske flyplasser har prosedyrer og rutiner for å unngå birdstrikes. Luftfartstilsynet kontrollerer at prosedyrer følges og at det jobbes godt forebyggende for å unngå treff mellom fugl og fly. Flyplassene tar dessuten i bruk ny teknologi for å forhindre birdstrikes, sier Nordheim.

– Det er også etablert Norsk fugl/fly-utvalg nasjonalt. Utvalget møtes et par ganger i året og fokus er på preventive tiltak som kan prøves ut på flyplassene for å redusere birdstrikes. Utvalget består av representanter fra Luftfartstilsynet, flyplassoperatørene, Luftforsvaret og ornitologisk fagkompetanse fra Universitetet i Oslo, sier Nordheim.

LES MER: Bird strike for Widerøe

Norwegian-fly

I 2014 måtte et Norwegian-fly på vei fra Trondheim til Bergen snu og fly tilbake til Værnes flyplass fem minutter etter takeoff. Årsaken var en svane som hadde kollidert med flyvingen.

Torunn Veien satt rett ved vingen og fikk med seg kollisjonen mellom flyet og svanen.

– Jeg så at noe stort traff oss, og massevis av fjær. Jeg skvatt litt av dunket, fortalte hun den gang til NRK.

Det mest kjente tilfellet med birdstrikes, er fra 2009 da et passasjerfly av type Airbus A320 nødlandet på Hudson-elven i New York etter at gjess ble sugd inn i flyets jetmotorer.

Artikkeltags