Det kostet 328 mill. å fjerne det strandede krigsskipet i Finnmark, men ingen visste hvor de skulle sende regninga. Nå har Bellona svaret

STRANDET: Krysseren Murmansk lå strandet like utenfor Sørvær på Sørøya fra 1994 til den ble fjernet i 2012.

STRANDET: Krysseren Murmansk lå strandet like utenfor Sørvær på Sørøya fra 1994 til den ble fjernet i 2012. Foto:

Artikkelen er over 2 år gammel

Etter å ha etterforsket saken i ti år, mener Bellona å ha helt klare bevis på at mannen som eide krysseren Murmansk, som i 1994 strandet i fjæra utenfor Sørøya og som nå skylder den Norske stat 328 millioner kroner, er en indisk forretningsmann.

DEL

IFINNMARK: – Bellona har fulgt denne saken helt siden krysseren Murmansk strandet i fjæra på Sørvær i 1994. Staten klarte aldri å finne ut hvem som eide Murmansk og måtte selv betale regningen på 328 millioner kroner som ble prisen da de ryddet opp og fjernet krysseren i 2012, sier Bellonas Ingvild Jenssen som de siste ti årene har jobbet intensivt med saken.

LES OGSÅ: «Murmansk» må bort

Sporene har ledet Bellona til en mann som siden 90-tallet har bygd seg opp til et av verdens største «cash buyers» som kjøper skip for så å hogge de opp på strendene i Bangladesh og India.

Samarbeid med Russland

– (Han, red. anm.) skryter selv av hvordan han fra tidlig på 90-tallet kjøpte amerikanske militærskip, som har vraket i India. I 1993 startet han et samarbeid med den russiske marinen, hvor han etter egen informasjon kjøpte og fraktet 35 russiske militærskip fra nord i Russland langs kysten av Norge med India som mål. Det er helt usannsynlig at det er andre enn (han, red. anm.) som fraktet Murmansk i 1994, sier Jenssen.

LES OGSÅ: Stort granatfunn på «Murmansk»

Norske myndigheter klarte aldri å finne skipets egentlige eierskap og dermed hvor kravet om oppgjør for fjerninga av vraket skulle rettes.

– Eierne av Murmansk har etter all sannsynlighet brutt både forurensningsloven og straffeloven ved å skjule sitt eierskap og unndra seg økonomiske forpliktelser. Skipet ble solgt fra russiske myndigheter da det ble tatt ut av operativ tjeneste. Selskapet som gjennomførte slepet, gjorde dette mest sannsynlig på bakgrunn av avtale med eierselskapet, sier Jenssen som mener at politiet derfor bør slå til, mens mannen nå befinner seg i Norge.

Postboksselskaper

Årsaken til at Staten ikke fant fram til mannen som eier av krysseren Murmansk, mener Jenssen er fordi mannen gjemmer seg bak en drøss av postboksselskaper lokalisert på små sydhavsøyer og skatteparadiser.

Mannen er nå i Norge hvor han i dag onsdag skal delta på et arrangement.

– I den anledning har vi henstilt til politiet om å hente inn og foreta avhør av (mannen, red. anm), sier Jenssen.

Stor belastning

I et brev til politiet forklarer Bellona:

«Vi håper at et avhør kan gjennomføres og forhold rundt eierskapet belyses og forhåpentlig bidrar til at kostnadene ved opprydding belastes rette ansvarlige eier. Denne saken har påført lokalbefolkningen i Finnmark stor belastning og bekymring, og oppryddingen er finansiert av offentlige midler. Vi vil også påpeke at aktørene bak Murmansk fremdeles utfører sine forretninger ved å opprette stråselskaper og fiktive avtaler, og skipene sendes til Sør-Asia for opphogging på strender med forurensning og uverdige og farlige arbeidsforhold.»

iFinnmark har vært i kontakt med politiet i Oslo, men har ikke lyktes å få en kommentar i sakens anledning. Det er ikke klart om politiet har aksjonert mot mannen.

– Om ikke politiet gjør noe i denne omgang, vil vi likevel fortsette å følge både (mannen, red. anm) og denne saken. Det kan vi love, sier Bellonas Ingvild Jenssen.

Artikkeltags