Sparebanken-alliansen har gått inn som ny hovedsponsor for det norske skilandslaget.

De overtar rollen Aker har hatt fra og med 2015/2016-sesongen, og avtalen som starter 1. mai 2015 er betydelig.

15 millioner kroner i året

Gruppen går inn med 15 millioner kroner årlig, og avtalen gjelder for tre år, med opsjon på ytterligere to år.

Sparebanken Nord-Norge er en av de tre største bankene i alliansen, og de går inn med et millionbeløp.

– Jeg har ikke et eksakt beløp på hva vi går inn med, men vi har en eierandel på rundt 20 prosent, sier konsernsjef i Sparebanken Nord-Norge, Jan-Frode Janson.

– Så flatt og enkelt regnet skulle man tro at det betyr rundt tre millioner kroner årlig fra dere?

– Det er nok under det, men det er vel heller ikke så fryktelig feil.

Lover stjernebesøk

Janson er svært fornøyd med å ha avtalen i havn, og ser mange fordeler ved den. Det er fordeler han mener ikke bare vil komme banken og alliansen til gode, men også unge skiløpere i Nord-Norge.

– Vi tenker å ta dette ut i Nord-Norge, og å vise frem stjernene for barn og unge. På den måten håper vi å kunne være med på å rekruttere fremtidens stjerner. Kanskje har vi den neste Petter Northug jr. i Nord-Norge, sier konsernsjefen.

– Jeg tror vi kan love at vi får dem opp for å vise dem frem ved ulike anledninger og gi inspirasjon, legger han til.

Vil gjøre skisporten enda mer synlig

Janson ser også andre fordeler man kan hente ut av rollen som hovedsponsor for Norges Skiforbund Langrenn og skilandslaget.

– Vi får selvfølgelig en logo som pryder disse stjernene, i tillegg til at vi har tilgang til dem. Vi tenker også på breddearrangement. Man må forvente at vi gjør skisporten enda mer synlig i Nord-Norge, og vi vil få enda flere ut på ski – både barn og unge og mer godt voksne skiløpere.

– Jeg kan ikke tenke meg noe mer attraktivt å sponse, sier Jan-Frode Janson.