Sparebanken-alliansen har gått inn som ny hovedsponsor for det norske skilandslaget.
De overtar rollen Aker har hatt fra og med 2015/2016-sesongen, og avtalen som starter 1. mai 2015 er betydelig.
15 millioner kroner i året
Gruppen går inn med 15 millioner kroner årlig, og avtalen gjelder for tre år, med opsjon på ytterligere to år.
Sparebanken Nord-Norge er en av de tre største bankene i alliansen, og de går inn med et millionbeløp.
– Jeg har ikke et eksakt beløp på hva vi går inn med, men vi har en eierandel på rundt 20 prosent, sier konsernsjef i Sparebanken Nord-Norge, Jan-Frode Janson.
– Så flatt og enkelt regnet skulle man tro at det betyr rundt tre millioner kroner årlig fra dere?
– Det er nok under det, men det er vel heller ikke så fryktelig feil.
Lover stjernebesøk
Janson er svært fornøyd med å ha avtalen i havn, og ser mange fordeler ved den. Det er fordeler han mener ikke bare vil komme banken og alliansen til gode, men også unge skiløpere i Nord-Norge.
– Vi tenker å ta dette ut i Nord-Norge, og å vise frem stjernene for barn og unge. På den måten håper vi å kunne være med på å rekruttere fremtidens stjerner. Kanskje har vi den neste Petter Northug jr. i Nord-Norge, sier konsernsjefen.
– Jeg tror vi kan love at vi får dem opp for å vise dem frem ved ulike anledninger og gi inspirasjon, legger han til.
- LES OGSÅ: Kongen kommer!
Vil gjøre skisporten enda mer synlig
Janson ser også andre fordeler man kan hente ut av rollen som hovedsponsor for Norges Skiforbund Langrenn og skilandslaget.
– Vi får selvfølgelig en logo som pryder disse stjernene, i tillegg til at vi har tilgang til dem. Vi tenker også på breddearrangement. Man må forvente at vi gjør skisporten enda mer synlig i Nord-Norge, og vi vil få enda flere ut på ski – både barn og unge og mer godt voksne skiløpere.
– Jeg kan ikke tenke meg noe mer attraktivt å sponse, sier Jan-Frode Janson.