Sendte ellevill klage til kommunen: «Hvis kommunens utsending fremdeles mener at det er to husstander, kan jeg stille med motorsag og foreta tiltak som gjør bygningene mer ubrukelig enn de er i dag…»

Kommunehuset i Bardu får mange slags brev.

Kommunehuset i Bardu får mange slags brev. Foto:

Artikkelen er over 1 år gammel

Frustrert bardudøl klager på regning for kommunale avgifter.

DEL

Bardu kommune mottok nylig skriftlig klage fra en tydelig frustrert huseier på en av landbrukseiendommene i kommunen. Mannen klager på at han blir fakturert for dobbelt sett med avgifter, selv om det bare er en husstand på gården.

«Dette aksepterer vi ikke. Vi betaler allerede full renovasjonsavgift for vår husstand», skriver han.

Mannen viser til at han flere ganger tidligere har tatt opp saken med kommunen, og prøvd å forklare eiendomsforholdene på gården.

«Jeg gjentar dette på nytt: Landbrukseiendommen har andre bygninger. Dette betales det eiendomsskatt for. Det finnes også bygninger på eiendommen som jeg eier, men andre har borett i. Imidlertid er ikke dette noe som benyttes. Det er således under ingen omstendighet slik at det er to husstander på gården, det er kun en».

Mer og mer spydig

Frustrasjonen kommer etter hvert tydelig til uttrykk i klagebrevet.

«Jeg forventer at kommunen slutter med å spy ut fakturaer uten grunnlag, og heller forholder seg til opplysninger man har gitt», skriver mannen og gjør det klart at han vil holde igjen betalinga.

Så spisser han seg inn mot finalen: 

«Hvis det er slik at vi ikke blir trodd eller ignorert, slik vi har opplevd flere ganger før, ber jeg kommunen gjøre følgende: 1. Sjekke arkivet. 2. Sjekke grunnboka. 3. Sende utsending til gården for å peke ut hvilke bygninger de to husstandene befinner seg i.»

Og så kommer nådestøtet:

«Hvis kommunens utsending fremdeles mener at det er to husstander, kan jeg stille med motorsag, og foreta tiltak som gjør bygningene mer ubrukelig enn de er i dag, slik at det nå blir en permanent løsning på dette spørsmålet.»

- Ikke ment for offentligheten

Til Nordlys sier mannen, som ber om å få være anonym, at han i mange år har hatt problemer med kommunen og avgiftene de krever, og at ordlyden i brevet må leses i lys av denne frustrasjonen.

- Jeg hadde ikke tenkt at dette skulle bli en offentlig sak. At jeg har skrevet brevet med en viss brodd og undertone skyldes at dette problemet har vart veldig lenge. Det har vært mye elendig saksbehandling, der opplysninger og søknader fra meg har blitt neglisjert, sier han.

Fikk raskt svar

Denne gangen har imidlertid Bardu kommune sendt svar på klagen umiddelbart, og gir uttrykk for at man ønsker å løse saken på best mulig måte – men innenfor kommunens reglement.

Kommunen kommer også med følgende formaning: «Du skriver i din klage at du er lovet muntlig reduksjoner og fritak. Som du ser så kan og blir det feil med slike avtaler og da er det best å ha alt skriftlig. Bardu kommune ønsker nå å få dette i ordnede former slik at vi i ettertid unngår slike unødige misforståelser. All reduksjon og fritak skal søkes om skriftlig».

Dog ser det ut til at kommunen er villig til å imøtekomme klageren:

«Fakturaer for 2017 rettes. Faktura og kreditnota ettersendes. Reduksjon og fritak settes for 2018. For 2019 må du selv sende inn skjema for fritak og reduksjon avgifter».

Mannen er likevel bare sånn passe fornøyd.

- Jeg er fornøyd i den forstand at de har tatt klagen på alvor, men svaret deres løser ikke alle problemer. Det kan nok bli flere brev, antyder bardudølen.

Artikkeltags