Plaget av eksen på Vipps – nå har DNB gjennomført en viktig endring

BLOKKERE: Du kan nå blokkere brukere i Vipps. Foto: Maria Schiller Tønnessen (Mediehuset Nettavisen)

BLOKKERE: Du kan nå blokkere brukere i Vipps. Foto: Maria Schiller Tønnessen (Mediehuset Nettavisen)

Av
Artikkelen er over 1 år gammel

Nå kan du blokkere brukere i Vipps.

DEL

[NETTAVISEN:] «Jeg har en eks som ikke slutter å kontakte meg. Han er blokkert OVERALT, men selvfølgelig klarer han å sende melding på vipps der jeg ikke kan blokkere.»

Meldingen kommer fra et internettforum hvor avsender ber om tips til hvordan vedkommende skal bli kvitt ekskjæresten. Tråden er fra 2017, så svaret fra andre brukere var som følger: Du må klare deg uten Vipps.

Nå ville svaret imidlertid vært et helt annet. I sin oppdaterte versjon av Vipps-appen, har DNB nemlig åpnet for blokkering av brukere.

– Etter tilbakemeldinger fra brukere om uønsket oppmerksomhet i appen, har vi nå åpnet for blokkering. I den nye versjonen er det altså mulig å blokkere brukere, slik at man kan selv styre hvem man mottar meldinger fra, sier Hanne Kjærnes, kommunikasjonssjef i Vipps, til Nettavisen.

Utestengt ved trakassering

Kjærnes bekrefter at det er flere som har rapportert om uønskede Vipps-meldinger fra ekskjærester og andre man ikke ønsker kontakt med.

– Er det derfor dere har gjennomført denne endringen?

– Ja, det er jo basert på tilbakemeldingene fra brukerne at vi har gjort det mulig å blokkere enkelte brukere. Det er heldigvis ikke så mange som har hatt problemet, men vi har forstått at det er en viktig funksjon å få på plass, sier Kjærnes.

Hun understreker at i tilfeller med trakasserende oppførsel, har Vipps tidligere løst problemet ved å stenge enkelte brukere ute fra tjenesten.

– Vi har hatt muligheten til å sperre ut brukere som har gjort ting i appen som strider mot vilkårene våre. Men uønskede meldinger fra en ekskjæreste faller ikke nødvendigvis inn under kategorien trakassering, så det er fint at brukerne nå har mulighet til å styre dette selv.

Hadde ikke forutsett problemet

Den nye versjonen av Vipps er allerede tilgjengelig for alle Apple-brukere, og vil bli lansert for Android i løpet av de neste ukene.

– Da dere lanserte Vipps med chattefunksjon, forutså dere at dette ville bli et problem?

– Nei, vi hadde ikke sett for oss at folk tok chattefunksjonen i bruk på den måten vi har fått tilbakemeldinger på. Samtidig er det viktig å understreke at dette ikke har vært et utbredt problem.

Den nye versjonen av Vipps er ifølge Kjærnes bedre rustet for å møte framtiden.

– Vi kommer med flere nye tjenester i Vipps framover, og denne versjonen gjør det lettere å gjennomføre endringer i appen, avslutter hun.

Artikkeltags