Flytrafikken lammet nord for Røros etter radarutfall

FULL STANS: Slik så luftrommet over Nord-Norge ut klokken 12 onsdag. Ingen fly får ta av før radarproblemene er løst. Skjermdump: Flightradar

FULL STANS: Slik så luftrommet over Nord-Norge ut klokken 12 onsdag. Ingen fly får ta av før radarproblemene er løst. Skjermdump: Flightradar Foto:

Full stans i flytrafikken i Nord-Norge i nesten to timer på grunn av tekniske problemer hos Avinor Flysikring.

DEL

SISTE: Avinor forventer at flytrafikken kan åpnes igjen cirka klokken 13.30. De påpeker at følgeforsinkelser på påregnes.

Avinor bekreftet rundt klokken 11.40 at det hadde oppstått et radarutfall. Dette førte til full stopp i flytrafikken nord for Røros.

- Det er for tidlig å si hva som har skjedd eller hvor lenge det vil vare. Fly som er i lufta vil fly til sine bestemmelsessteder, men ingen får ta av inntil videre, opplyste Kristian Løksa, kommunikasjonssjef i Avinor, til Nordlys ved 11.30-tiden.

Ved 12-tiden opplyste Svein-Idar Henriksen ved Avinor i Tromsø at det var full stans i flytrafikken.

- Det er Avinor Flysikring AS sine systemer som er ute.

«Radarfast» i Tromsø

Fylketingsrepresentant Marta Hofsøy skulle ta flyet fra Tromsø til Oslo, som i utgangspunktet var forsinket til klokken 11.30.

Klokken 12.15 sto flyet fortsatt ute på taksebanen på grunn av radar-problemene.

- Rundt klokken 12 fikk vi beskjed om at de tekniske problemene tidligst ville bli ordnet om 40 minutter, forteller Hofsøy.

Klokken 12.30 fikk passasjerene på flyet beskjed om at luftrommet sannsynligvis være stengt i ytterligere halvannen time, opplyser Hofsøy i en SMS til Nordlys.

Ambulansefly på bakken

- Vi har ikke fått bekreftet hvor lang tid det vil ta. Vi jobber nå med å få ordnet dette så fort som mulig, sa Kristian Løksa, kommunikasjonssjef i Avinor, klokken 13.00.

Alle ambulansefly sto også på bakken, som følge av utfallet.

– Alle ambulansefly står på lik linje med den øvrige flyflåta, sier kommunikiasjonsrådgiver Jørn Resvoll ved Universitetssykehuset i Nord-Norge til Altaposten.

– Vi kan utføre enkelte korte oppdrag med spesialtillatelse dersom det er visuell sikt. Og heldigvis har vi været med oss så langt. Hittil ikke dette ført til alvorlige konsekvenser. Noen oppdrag er overført fra fly til helikopter, sier Resvoll til avisen.

Artikkeltags