Slik lanseres verdens nordligste destilleri i utlandet

LANSERING: Vikingene møter skottene , og det har foreløpig gått fint - i denne omgangen. Verdens nordligste destilleri, Aurora Spirit, lanserte sitt varemerke Bivrost i Edinburgh rett før helga.

LANSERING: Vikingene møter skottene , og det har foreløpig gått fint - i denne omgangen. Verdens nordligste destilleri, Aurora Spirit, lanserte sitt varemerke Bivrost i Edinburgh rett før helga. Foto:

Artikkelen er over 2 år gammel

Slik så det ut da verdens nordligste destilleri lanserte sin merkevare Bivrost i Edinburgh.

DEL

(Nord24) Aurora Spirit destilleri startet sin produksjon i Lyngen i fjor sommer. Varemerket Bivrost akevitt, gin og vodka kom i norske vinmonopol i november. Nå står utlandet for tur.

Og med sin norrøne profil - instagramvikingen Lasse Matberg er både medeier og ansikt utad - var kanskje Skottland en naturlig plass å begynne.

- Colin Houston, en av våre aller viktigste samarbeidspartnere, bor her, og skal jobbe med datterselskapet vårt her fremover. Han har et bredt kontaktnett. Vi følte dette var riktig for oss å eksportere hit først, sier daglig leder Tor Petter Christensen til Nordlys.

Allerede er tollager og grossist på plass. Kundearbeidet er godt i gang.

Norrøn profil

Den norrønne profilen selskapet har lagt seg på ble godt lagt merke til.

- Den sitter veldig godt. Vi har mange unike salgspunkter: vi er verdens nordligste bryggeri, det er håndarbeid, isbravann, arktiske bær. Folk liker det, sier Christensen.

Lanseringen ble gjennomført på hotellet Malmaison, og både styreleder Hans-Olav Holtermann Eriksen og Christensen er godt fornøyd med gjennomføringen.

- Vi tok nærmest over hotellet, og en rekke autoriteter fra den britiske alkoholbransjen og flere norske representanter deltok. Malmaison laget en egen meny av Bivrost, slik at de fikk forsøkt våre edle dråper kombinert med arktiske bær. Videre ble det servert lokal mat av laks, rein og lefser, sier Holtermann Eriksen.

- Det gikk veldig bra. Vi har faktisk fått noen konkrete kunder allerede, sier Christensen.

Må øke farta

Aurora Spirits serverte naturlig nok noen av sine varer, og tilbakemeldingene var gode.

- Det var ingen hvem som helst som smakte, heller. Det var eksperter. Og de var spesielt begeistret med tanke på ginen. Den mente de var god og fruktig, sier Christensen.

- Vi fikk fantastiske tilbakemeldinger, og noen svært interessante kontakter i løpet av arrangementet. En av gjestene hadde forbindelser og utsalg over hele verden, så vi må bare øke farten på produksjonen fremover, slår Holtermann Eriksen fast.

Artikkeltags