Denne veien er så dårlig at Arvid kan rive opp asfalten med hendene

    Artikkelen er over 4 år gammel
    DEL

    Asfaltdekket på fylkesveien gjennom Reisadalen er så dårlig at Arvid Bergmo kan rive store flak av med bare nevene. Den 43 kilometer lange fylkesveien får 50 meter nytt dekke til sommeren...

    - Deler av denne veien er så dårlig at den knapt fortjener å bli kalt vei. Nå er asfaltdekket mange steder så tynnslitt at det rett og slett smuldrer opp, sier Bergmo som må kjøre veien hver dag, til og fra jobb på Storslett. Det samme må Tore Elvestad som pendler fra bygda Sappen og har 3 mil til jobben.

    Hull i hull

    - Det ble lagt Ottadekke, billigste sort, en gang på 80-tallet. Deretter er det bare flikking på det meste av strekningen. Nå begynner det å bli kritisk. Allerede før telelysinga går deler av veien i oppløsning. Mange steder er det faste dekket ikke mer enn 2-3 cm tykt. Det tåler ikke trykkebastningen av kjøretøyene, sier Elvestad.

    Trafikken oppover Reisadalen går sakte men sikkert. Bilene kjører i sikk-sakk mellom dype hull. Det er sprekker på kryss og tvers. Lange partier er dekket av asfaltlapper, et minne om mange år med flikking.

    - Jeg har stor sympati og medfølelse for han som hver vår kjører rundt her med en spisspade og tilhenger med asfalt for å lappe de verste hullene. Det må være en trøstesløs jobb, sier Elvestad, som er svært kritisk til at fylkeskommunen lar veien forfalle.

    - Feil å bruke milliarder på nye prosjekter

    - Dette handler ikke bare om denne veien i Reisadalen, men om fylkesveier i de fleste kommunene i Troms. Jeg har store problemer med å skjønne at det er fornuftig å investere milliarder i nye veiprosjekter samtidig som de veiene man har bygget skal forfalle på denne måten. Pengene til Bjarkøyforbindelsen, og Sørkjosfjellet for den del, kunne vært brukt med større nytteverdi til å reparere eksisterende veier.

    Elvestad, Bergmo og de andre som bruker veien i Reisadalen må smøre seg med tålmodighet. I år har fylkeskommunen satt av penger til 50 meter asfalt. Noen større oppgradering eksisterer det ingen planer om.

    - Vi hadde oprinnelig planlagt å oppruste noen kilometer nederst i dalen, men det oer nå ute av planverket i år, sier Yngve Volden, som er byggeleder i Statens Vegvesen.

    Artikkeltags