Gå til sidens hovedinnhold

Dykkerne risikerte å bli klemt i hjel, men Kystverket nektet å betale for å vente på været. Nå må de ut med 20 millioner kroner

Artikkelen er over 5 år gammel

Selskap konkurs i juni - nå har de vunnet stort søksmål.

(Nord24)

Hammerfestkonsernet Arctic Seaworks meldte oppbud i slutten av juni. Et førtitalls personer mistet jobben da entreprenøren bukket under.

Nå er Staten ved Samferdselsdepartementet i  Salten tingrett dømt til å betale 19 millioner etter et omstridt prosjekt i Helgeland. Dette er mer enn resten av gjelden selskapet hadde til DNB da de meldte oppbud. 

- Hvis vi får inn disse pengene vil de dekke panten til hovedkreditor DNB. Det overskytende vil gå til andre kreditorer i boet, sier bostyrer Ingar Nordmo Olsen til Nord24.no.

Les også

Tromsø kommune nektet å betale regningene. Nå er tre selskap konkurs og 40 mennesker uten arbeid

Suksesshistorie

Arctic Seaworks ble stiftet av grunder Thomas Skavhaug. De hadde virksomhet innen undervannsarbeid over hele landet, og var en suksesshistorie som to ganger nådde høyt i kåringen "Vekst i Nord". Men de hadde flere konflikter om oppgjør etter arbeid og slet med likviditeten på grunn av utestående penger.

– Det smerter meg på vegne av de ansatte og våre underleverandørerDa selskapet gikk konkurs var det involvert i to store søksmål, begge med krav på rundt 20 millioner kroner. Det ene søksmålet var mot Tromsø kommune etter enteprisen på undervannsledning mellom Tromsøya og Tønsnes og Kroken. Flere komplikasjoner førte til tidenes største budsjettsprekk for kommunen, men de bestred kravene fra Arctic Seaworks som dermed måtte vente på siste del av oppgjøret.

Værhardt

Les også

Prosjektet ble et mareritt og et titalls ansatte har mistet jobben. Nå saksøker selskapet Tromsø kommune for flere titalls millioner

I Meløy krevde ASW totalt 16 millioner pluss moms etter et oppdrag for Kystverket med å oppføre et navigasjonsmerke på undervannskjæret Gåsværbåen. Dette var en del av et større prosjekt i området der ASW hadde hatt andre oppdrag for Kystverket. Opprinnelig vant selskapet med et tilbud på 3,5 millioner, men kostnadene løp løpsk på grunn av at arbeidet skulle gjennomføres om vinteren i dårlig vær, og behov for å endre konstruksjonen. Totalt gikk godt over halvparten av tiden med på å vente i dårlig vær. Fartøy hadde store bevegelser og flere grunnberøringer. Dykkerne risikerte dermed å bli klemt i hjel mellom fartøyene og skjæret.

Les også

Huseierne i Tromsø må betale opp til 40 millioner av regningen for dette havneprosjektet

Kystverket avviste konsekvent endringsvarslene fra ASW.

ASW mente tilbudsgrunnlaget, tegninger og beregninger fra Kystverket var for dårlig utarbeidet og måtte gjennomføres på nytt. Kystverket svarte med å heve kontrakten, og tildelte denne til et nytt firma.

Samme forhold som i Tromsø

ASW gikk til søksmål mot Kystverket og Samferdselsdepartementet etter at de ikke ble enige om sluttoppgjøret. De mener anbudsgrunnlaget ikke ga nok informasjon om at området var værhardt og arbeidsforholdene vanskelige. Kystverket hadde brukt et eksternt firma som prosjektledelse, men ASW mener Kystverket som byggherre var ansvarlig.

Kystverket mente ASW selv måtte ta risikoen for dårlig vær, og viser til at det dreier seg om en erfaren sjøentreprenør som måtte ta høyde for dette. De mener værforholdene ikke var ekstraordinære slik ASW hevdet og at 50-60 prosent nedetid på grunn av vær var som forventet.

De krevde at ASW også måtte erstatte deres kostnader ved inneleie av ny entreprenør, nær 15 millioner kroner.

Byggherres ansvar

Salten tingrett bemerker at saken i følge Tvisteloven er stanset da ASW gikk konkurs, men hovedforhandlingene ble gjort før konkursen og retten velger derfor å avsi dom.

I retten kom det frem at Kystverket selv ikke hadde inspisert området - foruten at den innleide prosjektlederen hadde vært på en privat padletur i området. Han hadde også bare besøkt stedet to ganger under arbeidet. Retten konstaterer at lokalbefolkningen derimot mener forholdene ved Gåsværbåen er ekstraordinære. Vitner forteller at det bryter høy sjø over grunna, selv ved gode værforhold i området.

Retten mener det er sannsynlig at værforholdene var langt verre enn ASW hadde grunn til å regne med. De mener derfor Kystverket må ta ansvar for "feil, uoverenstemmelser og ufullstendigheter i kontraktsdokumenter og tegninger, beskrivelser og beregninger". De mener ASW ikke har misligholdt kontrakten vesentlig, og at hevingen var uberettiget. Dermed får Kystverket ikke medhold i sitt krav om erstatning fra ASW. De må dekke 15,7 millioner pluss moms - totalt 19,6 millioner - av utgiftene ASW har hatt, i tillegg til saksomkostninger på 880.000 kroner. Dommen var enstemmig.

Alt solgt

Les også

Nå skal disse båtene på konkurssalg: - Det er stor interesse

ASW eide sitt eget rederi og satt på åtte fartøy da de meldte oppbud. Disse er i dag blant annet i drift på Nordnestunnelen i Kåfjord.

- Vi var to advokater som jobbet døgnet rundt. Alle fartøyene var solgt i løpet av halvannen uke, sier Olsen.

Han gjør nå den videre bobehandlingen, og rydder blant annet opp i lønnskrav fra ansatte.

Kommentarer til denne saken