For å "redde" Arctic Race of Norway i Øst-Finnmark leier folk ut husene sine og det legges opp til tidenes kjøredugnad

Knut-Eirik Dybdal er imponert over dugnadsinnsatsen man legger ned i Finnmark for at årets utgave av Arctic Race of Norway skal bli vellykket.

Knut-Eirik Dybdal er imponert over dugnadsinnsatsen man legger ned i Finnmark for at årets utgave av Arctic Race of Norway skal bli vellykket.

Artikkelen er over 1 år gammel

Kjøredugnad og privat overnatting løser Arctic Race of Norways største utfordringer i Finnmark.

DEL

Arctic Race of Norway-arrangørene ble advart mot et logistikkproblem da de la de to første etappene i årets ritt til Øst-Finnmark.

– Vi var klar over at vi fikk en del utfordringer. Nå tror og håper jeg at vi har kontroll på disse, sier daglig leder Knut-Eirik Dybdal.

Den største utfordringen var nok overnattingsplasser.

– Vi ønsker en god kvalitet på de plassene som syklistene skal overnatte. Dt er de aller viktigste, fortsetter Dybdal.

Flytter ut

Flere plasser i Finnmark kommer arrangørene til å benytte seg av private hus og hytter.

– Vi har fått på plass avtaler der vi kan disponere flere hus, forteller Dybdal.

At folk leier ut private hjem i forbindelse med idrettsarrangementer er ikke noe nytt.

– Jeg har vært med på det tidligere. Da vi arrangerte NM på sykkel på Andørja i 2006 fikk vi låne 40 hus for å gjennomføre arrangementet, forteller han.

Dylan Teuns fra BMC Racing Team kommer for å forsvare tittelen fra fjorårets Arctic Race. BMC er ett av åtte Tour de France-lag som deltar i årets ritt. Det betyr at konkurransen om tittelen blir enda skarpere enn i 2017.

Astana, Dimension Data, Katusha-Alpecin og Direct Énergie avslutter alle sommersesongen i Nord-Norge. Wanty-Gobert har med seg Andrea Pasqualon, og Cofidis forventes å stille med spurtkanonen Nacer Bouhanni.

Vinneren av klatretrøya i fjorårets Tour de France, Breton Warren Barguil, leder sitt lag Fortuneo-Samsic i årets Arctic Race of Norway. Klatreeksperten vil helt sikkert like spesielt andre etappe, som har en samlet stigning på 2700 meter. Dette blir den tøffeste klatreetappen i Arctic Race of Norways seksårige historie.

Overtar bilene

Avstanden mellom Kjøllefjord der målgangen på den andre etappen og starten på den tredje i Honningsvåg har også vært en utfordring for arrangørene.

– Da syklistene kommer i mål i Kjøllefjord kommer de og støtteapparatene til de forskjellige teamene til å bli sendt over fjorden med Hurtigruten. På den måten sparer vi dem for kjøring.

Samtidig som de tar turen over fjorden står en rekke personer klar for å kjøre bilene de 400 kilometerne fra Kjøllefjord til Honningsvåg. En tur som tar nærmere seks timer.

– Det forteller det meste om dugnadsinteressen og ønsket om at dette skal bli et vellykket arrangement, mener Dybdal.

Viktig avtale

Han tror at avtalen Arctic Race of Norway-arrangørene har fått med Hurtigruten blir viktig i årene som kommer.

– Vi har helt siden starten ønsket dem med. Blant annet fordi vi ser gode muligheter når det gjelder overnatting. Syklistene kan bo der mens de bli flyttet fra en plass med målgang til et startsted. Derfor kommer dette til å bli en viktig avtale på sikt, tror Dypdal.

Artikkeltags