Beklager «på tide med et nytt utbygg»-annonse: - Som en dårlig vits fra 80-tallet

TREFFER IKKE SPIKEREN: Denne annonsen får reklameeksperter til å tordne. (Foto: Nettavisen/Tipser)

TREFFER IKKE SPIKEREN: Denne annonsen får reklameeksperter til å tordne. (Foto: Nettavisen/Tipser)

Av
Artikkelen er over 3 år gammel

- En harry-annonse

DEL

Denne XL-bygg-annonsen vekker oppsikt. Under overskriften «På tide med nytt utbygg» holder en kvinne ut toppen og titter ned på brystpartiet i en helsides annonse i lokalavisen.

Det er byggevarebutikken XL-bygg Bernhard Olsen i Mo i Rana som har betalt for reklamen.

Siste Skrik-sjef Elizabeth Hartmann mener annonsen er totalt skivebom, ifølge Nettavisen.

– En harry-annonse

– Dette er som å fortelle en dårlig vits fra 80-tallet. Det er bare flaut, sier Hartmann, i kommunikasjonsbyrået, til Nettavisen.

Hun understreker at hun ikke føler seg støtt av annonsen.

– Dette er dårlig kommunikasjon. De er to stykker her som må ta på seg ansvaret for denne annonsen. Det er de som har laget den, og de som har kjøpt den, sier hun.

Rektor ved Markedshøyskolen, Trond Blindheim, er knallhard i sin kritikk.

– En harry-annonse man skulle tro var fra tiden før Norge fikk forbrukerombud og likestillingsombud. Utrolig at folk i reklamebransjen vil sette på trykk noe så banalt, billig og tarvelig i 2016, sier han.

Beklager

Kjedekontoret til XL-bygg er ikke kjent med annonsen til avdelingen i Mo i Rana, men understreker at det er den enkelte butikk som er ansvarlig for sin kommunikasjon.

Butikksjef Line Olsen i XL-bygg Bernhard Olsen har godkjent annonsen.

– Vi har hatt et byrå som har laget en litt annen vri på dette med salg av byggevarer. Vi hadde lyst til å bruke litt humor i vår annonsering. Annonsen er kun ment for bruk lokalt her i Mo i Rana, sier hun til Nettavisen.

– Så det er ingen intensjon om diskriminering av damer. Vi har laget en form for litt artig serie for å skape litt annen profilering. Det her er rett og slett beklagelig hvis det er noen som føler seg støtt. Det har ikke vært vår intensjon å gjøre noe sårt, fortsetter butikksjefen.

Olsen forteller at de nå vil stoppe reklamekampanjen.

Det er tre kvinner i Spiren Design som står bak annonsen.

– Det er en kvinnelig kunde og en kvinnelig modell som alle har syntes at ideen var humoristisk og god. Det var aldri meningen å støte noen, og vi beklager at noen har oppfattet det slik, sier byråsjef Iren Beathe Teigen i byrået.

Leserne må tåle dette

PR-rådgiver Haakon B. Schrøder i HBSPR er uenig med kritikerne. Han mener leserne bør tåle slike annonser fordi det er sjelden annonsører bruker denne type virkemidler.

– Som et engangstilfelle er den både kreativ og innafor, kortsiktig og humoristisk. Samtidig må annonsøren vente seg moralsk vrede fra mange, men det må man tåle når det først kjøres en slik sammenligning, skriver han i en E-post til Nettavisen.

Artikkeltags