Mandag formiddag begynte det blutselig å dryppe vann inn i lokalene til Du Verden Matbar på Amfi-senteret i Alta. Like etter nærmest fosset det vann ned fra 2. etasje.

Ifølge driftsleder Ove Thomassen på Amfi var det en feil i ventilasjonsanlegget som førte til at vannledende rør sprakk.

– Vi måtte da få gjestene ut og så stenge restauranten, sier Bjørnar Paulsen til iFinnmark.

Hans kommentar til vannlekkasjen og skadene er først ganske kort:

– Det er veldig kjedelig.

Nå er dørene til restauranten stengt, og vil ikke åpne før en gang etter påske.

Permittert ansatte

– Det er først og fremst kjedelig for våre kunder som hadde reservert bord, spesielt under Finnmarksløpet. Jeg har ringt de fleste av dem som hadde reservert. Under Finnmarksløpet var det 20–30 reservasjoner hver dag, sier Bjørnar Paulsen.

Finnmarksløpet og vinterfestivalen Borealis i Alta starter om en drøy uke.

– Jeg tenker også på de 22 ansatte som vi har måtte permittere, sier Bjørnar Paulsen.

I lokalene har man begynt rivningsarbeidene allerede.

– Vi har revet deler av taket for at det fortere skal tørke opp. Både tak, golv og vegger har fått skader, både i restauranten og på kjøkkenet, sier Bjørnar Paulsen som også synes skadene er kjedelig av en annen grunn:

– Vi hadde pusset opp her og jeg hadde fått restauranten akkurat som jeg ville ha den. Nå skal vi bygge den opp igjen mye lik slik som den var, sier Paulsen.

Anbefalt andre

Når Bjørnar Paulsen har ringt til kunder som hadde reservert bord, så har han blant annet anbefalt den nyåpnede restauranten Stakeriet som er rett på andre siden av gågata for Du Verden.

– Det er helt naturlig å anbefale andre restauranter. Man skal tenke på kundens beste, sier han.

– Det som jeg da fikk svar hos mange, var at de også hadde reservert bord der på andre dager. Dette viser at folk vil oppleve forskjellige restauranter, sier Bjørnar Paulsen.

Selv om restauranten nå er stengt, så vil ikke Paulsen tape økonomisk på det.

– Jeg har avbruddsforsikring, så sånn sett vil jeg ikke tape noe penger, men det er jo kjedelig uansett når dette skjer. Spesielt for kunder og ansatte, sier Bjørnar Paulsen.