Trond om Psst! Psst!

Artikkelen er over 15 år gammel
DEL

Just A Little Teardrop:– Det er en energi i refrenget som gjør den låta. En av toppene i norsk platebransje trakk den fram som en av verdens 10 beste låter – noensinne.

Let Me Stay With You:– Den fineste balladen vår, skrevet av Sverre (Kjelsberg) og Friedel (Brandt) – den bare datt ut av dem.

Free Love:– Fyllkalk. Mange av låtene skrev jeg på Ski Hotell utenfor Oslo der Pussycats bodde en periode. Når de andre gikk ut for å feste, kom de inn til meg med en flaske eggelikør. Så satt jeg der med gitaren og skrev låtutkast på gamle servietter og sånt.

Ebb Tide:– Instrumentalen som gjorde oss kjent, og som gjorde det lett å blinke oss ut. Vi hadde en instrumental på Mrrr Mrrr-albumet også, Regrets, som jeg synes er veldig fin.

What I Know:En ting er felles for Pussycats-låtene, de er melodiøse og sangbare, de skal de ha.

Purdy Patsy:– Purdy Patsy er en skrivefeil som aldri ble rettet opp. På bred Texas-dialekt høres «pretty» ut som «purdy». Gutta etterlyste en rocka låt, og jeg skrev den på fem minutter – sittende på en utedo i Sverige.

Baby Baby:– Straight pop. Mer pop går det vel ikke an å bli.

Little Sue:– Jeg prøvde å gjenskape en groove fra en Ray Charles-plate jeg hadde, men jeg tror ikke gutta skjønte meg helt.

Don't Love Me:– Den går fra en maiseptimtone til kvinttone i instrumentene. Ganske sløyt egentlig.

Love Me Tonight: – Midtempolåt som veksler mellom dur og moll, jeg liker sånne musikalske finurligheter – småting som ikke oppdages med en gang.

So Sorry:– Husker den ikke så godt. Jeg synes sjøl at andreplaten vår, Mrrr Mrrr, er den beste – den er mer reflektert og bedre. Psst! Psst! er ungdomssynder uten baktanker, troskyldig og enkel.

Restless, Hopeless, Down:– Den eneste låten jeg synger på. Pussycats spilte ofte britisk pop, men hjertet mitt har hele tida ligget i amerikansk jazz og svart pop og soul. Det prøvde jeg å gjenspeile her.

Artikkeltags