73-åring fyrte av startskuddet for ny tunnel

Han har kjempet for tunnel i mange år. Torsdag fikk han fyre av den første salven

Olaf Skogmo (73) har sloss for dette siden 1980-tallet. I går fikk han fyre av den første salven i tunnelen gjennom Sørkjosfjellet.

DEL

Supertilbud: 5 kr for alt innhold på nett i 5 uker

- Helt fantastisk. Nå er vi endelig i gang, sier den pensjonerte veiarbeideren og lokalpolitikeren fra Nordreisa da salven smalt like etter klokka 1400 torsdag.

- Å få realisert denne tunnelen gjennom fjellet har veldig stor betydning. Lokalt bidrar den til å korte ned avstanden mellom bygdene i Nordreisa. For alle veifarende betyr det at en farlig, bratt og svingete vei nå blir erstattet av en trygg ferdselsåre, sier Skogmo.

- Tatt lang tid

- Det har tatt tid å få dette realisert, og det er mange som har jobbet hardt politisk. Noen oppturer, og svært mange neturer. For drøyt ti år siden var man klare til å gå i gang. Så tørket bevilgningene ut. I neste runde røk vi ut fordi kommunen ikke fikk ferdig reguleringsplanen i tide. Som senterpartimann er jeg stolt over at det var den rødgrønne regjeringen som til slutt banket fast prosjektet, sier Skogmo.

- Dette prosjektet er god samferdselspolitikk, og god miljøpolitikk. Veien blir kortere og utslippene betydelig mindre enn om kjøretøyene skulle klatre over fjellovergangen, sier Skogmo.

- Drivingen av den nye tunnelen skal foregå fra begge sider. Om lag 50meter i hver retning pr. uke. Om et års tid vil de to arbeidslagene møtes på halvveien, forteller prosjektleder Gudmund Løvli i Statens Vegvesen. Etter gjennomslaget vil det gjenstå veiarbeid og tunneltekniske arbeider. Kanskje blir nytunnelen årets julegave til innbyggere og veifarende i 2016.

900 millioner kroner

- Prosjektet har en prislapp på 900 millioner kroner. Veien blir bare drøyt 2 kilometer kortere enn dagens trase. Fordi man erstatter en bratt og svingete fjellvei, vil imidlertids tidsbesparelsen bli på rundt 6 minutter. Det viktigste er imidlertid at man erstatter en ulykkesbelastet strekning med en trygg og tidsriktig vei, sier Løvli.

Det er det spanske selskapet Obras Subterráneas (OSSA) som har kontrakten på byggingen av den 4,6 kilometer lange tunnelen.

Se vegvesenets animasjonsvideo: Slik blir opplevelsen av å kjøre den nye tunnelen.