Den ideelle oppskriften skal være tre kopper daglig.
Ifølge et ti år langt studie utført av forskerne ved the National Institute For Public Health And The Environment i Nederland, ble menn som drakk tre kopper kaffe om dagen lite preget mentalt av aldringen ettersom de ble eldre.
Forskerne analyserte ifølge nettstedet klikk.no kognitive reaksjoner og hukommelse i aldringen til menn over ti år.
676 menn fra ulike land i Europa deltok i undersøkelsen. Det ble vist at de som aldri drakk kaffe hadde fire ganger dårligere minne enn de andre.
En teori er at koffein stimulerer mottakerne i hjernen som styrer minnet.