...
Illustrasjonsfoto fra buss i grøfta i Tromsø i oktober. Foto: Øyvind Ravna

Fire millioner på under ett år

- Har bommet fullstendig på valg av busser.

Publisert 19.12.2012 kl 08:10 Oppdatert 19.12.2012 kl 09:25

Tips en venn på e-post:

Siden oppstarten av Nobina i Tromsø 1. februar i år har skadene på bussene stått i kø. Selskapet har også slitt med rekruttering av sjåfører lokalt. Det har ført til høye kostnader og røde tall i regnskapet.

- Det har rett og slett vært en for kostbar drift. Vi hadde regnet med å gå med underskudd det første året, men det ble større enn man hadde sett for seg, sier markedssjef i Nobina Troms Magnar Nilssen til avisen iTromsø.

LES MER: Busser kolliderte i hagen

Samtlige av de 32 hybridbussene har fått skader etter oppstarten i februar, og langbussene har hatt flere skader på bakparten. Det har kostet selskapet opp mot 3-4 millioner kroner.

LES MER: Så stolpen komme - så sa det bang!

Nilssen sier til avisen at fylkeskommunens valg av hybridbusser har vært uheldig da Tromsø by ikke er egnet for slike busser. Hybridbussene er lave og får skade i fronten når de slår borti fartsdumper og høye fortauskanter.

- Dette har vært et eksperiment fra fylkeskommunen sin side, og etter min mening har de bommet fullstendig på valg av busser. De har valgt en busstype som er lite utbredt i Norge og burde vært mye mer forsiktig, sier Nilssen til avisen.

På forsiden nå


...

Her raser hagen ned på byggetomta

Nå anmeldes bygherrene bak dette gigantiske hullet.

...

Violet Road dedikerte sang til til sin avdøde venn

- Vi var veldig preget på scenen.

...

Brennende bil ble dyttet bort fra bensinpumpene

Kunder på bensinstasjonen slokket brannen.

...

Slik fikk de ned farten gjennom bygda

Beboerne i Vaterfjord i Vågan var lei av råkjøring. Slik løste de problemet.