Illustrasjonsfoto fra buss i grøfta i Tromsø i oktober. Foto: Øyvind Ravna

Fire millioner på under ett år

- Har bommet fullstendig på valg av busser.

Publisert 19.12.2012 kl 08:10 Oppdatert 19.12.2012 kl 09:25

Tips en venn på e-post:

Siden oppstarten av Nobina i Tromsø 1. februar i år har skadene på bussene stått i kø. Selskapet har også slitt med rekruttering av sjåfører lokalt. Det har ført til høye kostnader og røde tall i regnskapet.

- Det har rett og slett vært en for kostbar drift. Vi hadde regnet med å gå med underskudd det første året, men det ble større enn man hadde sett for seg, sier markedssjef i Nobina Troms Magnar Nilssen til avisen iTromsø.

LES MER: Busser kolliderte i hagen

Samtlige av de 32 hybridbussene har fått skader etter oppstarten i februar, og langbussene har hatt flere skader på bakparten. Det har kostet selskapet opp mot 3-4 millioner kroner.

LES MER: Så stolpen komme - så sa det bang!

Nilssen sier til avisen at fylkeskommunens valg av hybridbusser har vært uheldig da Tromsø by ikke er egnet for slike busser. Hybridbussene er lave og får skade i fronten når de slår borti fartsdumper og høye fortauskanter.

- Dette har vært et eksperiment fra fylkeskommunen sin side, og etter min mening har de bommet fullstendig på valg av busser. De har valgt en busstype som er lite utbredt i Norge og burde vært mye mer forsiktig, sier Nilssen til avisen.

På forsiden nå


...

Har du funnet noen av disse gjenstandene i hjemmet, bør du reagere

- Foreldre er naive, sier politiets U18-leder

Deler av politiets datasystem rammet av teknisk feil

Det er uklart når feilen blir rettet, sier politiet.

Akkurat nå:

Slåsskamp i Tromsø sentrum

Politiet på stedet.

Hva har disse til felles?

...
Her er duoen som ledet TIL opp i eliteserien.