...
ETT DØGN UTEN KONTAKT: Et døgn etter siste kontakt med Hercules-flyet er det fortsatt savnet. Leteaksjoen pågår under vanskelige forhold fredag. Foto: Forsvarets mediesenter (foto)/Rune S. Alexandersen (illustrasjon)

Flydramaet minutt for minutt

Fakta og tidslinje: Les alt om flydramaet her.

Rune Alexandersen
Rune S. Alexandersen Profil E-post
Morten Rydland Høyning
Morten Rydland Høyning Profil E-post
Publisert 16.03.2012 kl 17:33 Oppdatert 17.03.2012 kl 15:32

Tips en venn på e-post:


Fortsatt ekstremt utfordrende forhold i søkeområdet

Oberstløynant John Espen Lien om situasjonen i Kebnekaise.

Se video.

...
DE OMKOMNE: Tromsøkvinnen Siw Robertsen, Bjørn Yngvar Haug (oppe t.v.), Steinar Utne (oppe), Truls Audun Ørpen (nede t.v.), Ståle Garberg). Foto: Forsvaret
...
Fjellstasjonen på Kebnekaise. Foto: Lina Livsdatter
...
...
HER LETER DE: Letemannskapene konsenterer seg om et område på 2x5 kilometer sør og nord for Kebnekaises topp. Foto: Sjø- og flyredningssentralen

Det har nå gått over et døgn siden Hercules-maskinen "Siv" ga fra seg det siste livstegnet.

Mannskapet på fem har fortsatt ikke gitt livstegn fra seg. Været gjør redningsoperasjonen vanskelig.

Slik har de første døgnene vært.

Torsdag

13:40: Den norske Hercules C130J-maskinen "Siv" tar av fra Evenes i retning Kiruna. Fem personer er om bord: oberstløytnant og flyger Truls Audun Ørpen, kaptein og andrepilot Ståle Garberg, kaptein og lasteleder Steinar Utne, kaptein og lasteleder Siw Robertsen og kaptein og flytryggingsoffiser Bjørn Yngvar Haug.

14:43: Siste kontakt med radiotårnet i Kiruna.

14:53: Flyet blir borte fra flygekontrollen.

14:56: Det siste radarekkoet fra flyet loggført.

15:29: Første bekymringsmelding sendes ut. Flyet skulle ha landet i Kiruna 30 minutter tidligere. Det første flyet sendes ut for å søke etter det savnede Hercules-flyet.

15:34: Hovedredningssentralen (HRS) ber om assistanse fra det svenske redningshelikopteret Lifeguard 906.

15:45: Den svenske Sjø- og flyredningssentralen ber om ferdplanen til Hercules-flyet fra flyplassen i Evenes.

16:00: Øvingsledelsen ved Cold Response får offisielt melding om at Hercules-flyet med fem personer om bord er meldt savnet.

16:07: Været i Kiruna er bra, men i flyruta og rundt Kebnekaise er det dårlig sikt, vind og nedbør.

16:35: Det er bestemt at redningsinnsatsen ledes fra Göteborg, og den svenske Sjö- og flygräddningscentralen.

16:56: Forsvaret offentliggjør nyheten om at et Hercules-fly med fem personer er meldt savnet.

17:38: Norske medier har våknet. Nordlys publiserer den første saken om det savnede flyet. LES: Fem nordmenn savnet

18:17: De første meldingene om dårlig vær tikker inn. To norske redningshelikoptre måtte snu. LES: Helikoptre måtte snu

18:19: Redningsoperasjonen er i full gang. Flere luftfartøy er satt inn i søket etter de savnede: 2 danske Merlin-helikopter, ett svensk redningshelikopter av typen Lifeguard 906, ett svensk politihelikopter, ett Orion-fly, ett Hercules-fly fra USA samt to norske F16-fly. To svenske JAS-39 holdes i beredskap. Bakkestyrker gjør seg klar til å rykke inn.

19:01: Et dansk redningshelikopter melder om et svakt nødsignal fra fjellområdet Kebnekaise. Det undersøkes nærmere, men viser seg å være falsk alarm.

19:40: Norske stridsfly har funnet varmepunker med kamera i fjellområdet ved Tarfala i Sverige. Disse undersøkes nærmere. LES: Norske F16-fly kan ha funnet spor

19:54: Forsvarsminister Espen Barth-Eide uttrykker bekymring etter meldingen om det savnede flyet. LES: – Svært bekymret

20:13: Den samme forsvarsminister Barth-Eide går offisielt ut og bekrefter at de fem savnede er omkommet i en flystyrt. Klokka 20.30 dementerer Forsvaret selv ministerens bekreftelse. Den svenske redningstjenesten dementerer også nyheten. LES: Trakk tilbake dødsmelding

20:25: Forsvaret bekrefter overfor Nordlys at de har besluttet at alle Hercules-fly settes på bakken inntil videre. LES: Setter alle Hercules-fly på bakken

21:00: Forsvaret holder pressekonferanse på Bardufoss, der de orienterer om det savnede flyet, de fem savnede personene og redningsoperasjonen så langt. LES: Hektisk på Bardufoss

21:04: Det bekreftes at tromsøkvinnen Siw Robertsen (45) er blant de fem savnede. LES: Tromsøkvinne (45) blant de savnede

21:20: Spaningsfly har fått varmesignaturer fra tre ulike posisjoner. Disse undersøkes nærmere. To norske Sea King- og to danske Merlin-helikopter står i Kiruna og tanker. I lufta er ett amerikansk Hercules-, ett norsk Orion-fly og ett amerikansk overvåkningsfly av typen AWACS. På bakken søker fjellredningsgrupper og militærpersonell.

22:30: Norske mannskaper kjører over grensen til Sverige ved Bjørnefjell for å bistå i søket. Mange frivillige melder seg. Problemet er været, ikke antall fly, helikoptre og bakkemannskaper. LES: - Vi frykter det verste

22:48: Forsvarsminister Espen Barth-Eide informerer om at øvelsen Cold Response fortsetter. LES: Øvelsen fortsetter

23:16: Været blir dårligere, og det blåser orkan i høyden. Helikopterne settes på bakken for natta. Enkelte fly må også ned for å tanke. Orion-flyene skal etter planen fly hele natta. I tillegg leter bakkemannskaper fortsatt videre. LES: Orkan stopper helikopterne

Natt til fredag: Norge går til sengs uten svar på hva som har skjedd med de fem savnede. Søket fortsetter hele natta. Norske Orion-fly overvåker området, og fungerer som sambandslink til bakkemannskaper. Erfarne fjellfolk fra den svenske Redningstjenesten, Fjällräddning og militærpatruljer sprer seg utover det mest sannsynlige området i fjellmassivet Kebnekaise. Været gjør arbeidet vanskelig. Helikopterne er parkert for natta.

Fredag

04:17: Værmeldingen ser dårlig ut for neste dags letearbeid. Den svenske redningstjenesten melder likevel om at helikoptere gjør seg klar til å fly inn i området fra klokka 06.00. Hvis været tillater det.

05:07: Funn av en varmesignatur som kanskje kan være det savnede Hercules-flyet eller deler av det, i området like sør av Kebnekaise. Militære letemannskaper på bakken ble umiddelbart varslet, og er på vei mot posisjonen.

05:42: Orion-flyene melder om at tåken letter. Dermed gjør fire helikopter seg klar til å undersøke Kebnekaise-området nærmere. Ett svensk redningshelikopter, et svensk Super Puma militærhelikopter, et norsk Sea King og et svensk politihelikopter settes inn.

06:42: Det svenske redningshelikopteret kommer ikke ned til Kebnekaise-området på grunn av dårlig vær. Norsk Sea King gjør også et forsøk.

06:54: Været hindrer helikoptersøk. Tåka ligger lavt og det er dårlig sikt.

06:59: 23 personer er bragt inn i området med skuter.

07:05: Et stort antall bakkemannskaper står klar til å rykke inn. LES: De står klare til å rykke ut

07:14: Nordlys er på plass i Kiruna. VIDEO: Rapport fra Sverige

07:40: Søkeområdet er redusert til et område på 2x5 kilometer. Inkludert Kebnekaises sydlige og nordlige topp.

07:58: 37 personer deltar i søket på bakken, både på skuter og på ski. Været skaper trøbbel for luftsøket.

08:30: 3 av 4 helikopter står på bakken på grunn av dårlig flyvær.

10:01: Det siste helikopteret blir nødt til å avbryte søket på grunn av været. LES: Alle helikoptrene satt på bakken

10:16: Været skaper hindringer. Prognosene viser at det blir vanskelig også utover dagen. Fire helikoptere står på bakken. Orion-fly er i lufta, og skal etter planen avløses av fire F16-fly. To stk Hkp15-helikopter fra Malmen er også på vei.

10:29: På toppen av det dårlige været meldes det om betydelig snøskredfare i området. Faregrad 4. To norske skredeksperter er på vei til Sverige fra Bardufoss. LES: Norsk skredekspert vurderer rasfaren

10:42: Forsvaret har gått ut med bilder av de fem savnede personene fra Hercules-flyet. Venner av Siw Robertsen (45) forteller om en tøff dame som er trent til å overleve ekstreme situasjoner. LES: – Et fantastisk menneske

11:10: F16-fly har avløst Orion. Det er hard vind, snøbyger og dårlig sikt i området.

11:18: Nordlys begynner å oppdatere fortløpende fra redningsaksjonen: SISTE NYTT: Følg aksjonen her!

11:47: Et amerikansk Hercules-fly settes inn i søket. Orion-fly erstatter nå F16-flyene i søket.

12:22: Norge stiller med fire helikoptere av typen Bell 412 i aksjonen. Helikoptrene kommer fra Bodø.

12:30: NTB melder at Kong Harald vil besøke Cold Response søndag, som planlagt. LES: Kongen besøker militærøvelsen søndag

12:31: Svensk redningshelikopter fra Kallax beveger seg mot søkeområdet.

13:37: Værforholdene er meget, meget tøffe, sier oberstløytnant Mikael Nordmark i Lapplandsjegergruppen i Kiruna til Nordlys. LES: – Man risikerer å gå rett forbi flyet

13:45: Elleve helikoptre står klare til å rykke inn hvis det blir en luke i skydekket over området der Hercules-flyet forsvant. Søk pågår på bakken, i skredfarlige områder. Et svensk og et norsk helikopter er på vei mot området.

14:06: Været gjør igjen at alle helikopterne er tvunget til å holde seg på bakken. De helikopterne som nylig var på tur inn i leteområdet har returnert til basen. Bakkemannskaper - skutere, skipatruljer og beltevogner - fortsetter søket.

14:20: I lufta er nå fire norske F16-fly, ett norsk Orion-fly og ett engelsk "Hawkeye".

14.37: - Været i området er fryktelig. Det er ned mot 20 meter sikt. Mannskapene som er ute, gjør en kjempeinnsats, sier pressetalsmann Tobias Nicander ved den svenske Sjö- och flygräddningscentralen til NTB.

15:01: Mange fly og helikoptere er i lufta. Fire F16-fly, ett Orion-fly, et amerikansk Hercules, et britisk AWACS, et svensk Super Puma redningshelikopter gjør et forsøk, og flere andre helikoptere har gjort mislykkede forsøk på å komme inn i området. Fire Bell-helikoptere fra Bodø er på vei til Kiruna. I tillegg er to svenske HKP15-helikoptere på tur til Kiruna fra Malmen.

15:30: Det norske Orion-flyet har i det nordøstre hjørnet av søkeområdet observert noe oransje-farget på bakken. Fra den høyden man flyger på er det nesten umulig å se hva det kan være. Helikopterene vil nå gjøre et forsøk på å undersøke dette nærmere. Et helikopter skal allerede være der, men har ikke funnet noe. LES: Kan ha funnet deler av flyet

16:30: To danske Merlin-helikopter må snu på grunn av været. Rescue 301 venter på at skydekket skal lette.

16:41: Ei glippe i skydekket gjør at de danske helikopterne kan lette for å kontrollere Orion-flyets observasjoner.

17:21: Et dansk Merlin-helikopter flyr inn i Kebnekaise-området for å undersøke de innrapporterte oransje-fargede gjenstandene på bakken.

17:30: Flyet er foreløpig ikke bekreftet funnet. Søket pågår. Følg siste nytt fra søket her: Følg aksjonen her!

18:53: NTB melder at flere fly har meldt om mulige vrakrester på begge sider av Kebnekaise-toppen, der det norske Hercules-flyet forsvant med fem om bord. LES: Kan ha funnet vrakdeler på begge sidene av fjellet

(Fakta: Forsvaret/Sjö- och Flygräddningscentralen/Nordlys/NTB/VG/Dagbladet)

20.01: Delene er identifisert som mulige vrakrester fra det savnede Hercules-flyet. Det skal være noen metalldeler og en del av et flysete dynket i bensin.

Lørdag

01:01. Ingen flyvende enheter i luften per nå.

05:00. Sammen med to norske Bell 412-helikopter starter bakkemannskapene å søke igjen.

Totalt er det 100 soldater og 20 fjellklatrere tilgjengelig. Været ser bedre ut enn tidligere.

05:58: Orion er på vei og forventes i området i løpet av tre kvarter.

09:00: Det rapporteres om funn av flere store vrakdeler.

10:30: Det er bekreftet at delene stammer fra det havarerte flyet.

13.21: Norske spesialsoldatener har tatt seg opp på Kebnekaise, Sveriges høyeste fjell. Det er funnet vrakdeler på både vestre og østre side av Kebnekaise-toppen.

15.21: Været i Kebnekaise-området har blitt dårlig, med mye vind og dårlig sikt. Mannskapene konsentrerer søk til vestsiden av fjellkammen.

Tidslinjen oppdateres.

PS! Forsvaret og den svenske Sjö- och Flygräddningscentralen oppdaterer også fortløpende med informasjon om redningsarbeidet.

På forsiden nå


...

Tromsø-jente (16) ble sittende fast fem mil uti ødemarka: - Jeg trodde jeg skulle fryse i hjel

Det skulle bare være en kort kjøretur på skuterne, men ble til et ti timer langt mareritt for de to ungdommene. Kun tilfeldigheter gjorde at ikke liv gikk tapt.

Her kjørte de feil – utløste enorm redningsaksjon

Ungdommene skulle bare ut på en liten kjøretur - endte med ti timer i ødemarka.

...

Er dette tidenes forretningsidé?

...Men nå skal skiltet bort.

Her eksploderer skuteren i brann

- I løpet av halvannet minutt var alt overtent.