TRENER BALANSE PÅ ÉN SKI: For Magnar Slåtto er det viktig at man skal ha det moro når man skal øve seg i å gå på ski.

Lek deg god i skisporet

Med bare små grep og justeringer kan hvem som helst få betraktelig bedre opplevelser i skisporet. Bli med Nordlys på skiskole!
Publisert 22.02.2010 kl 10:33 Oppdatert 22.02.2010 kl 10:52

Tips en venn på e-post:


JOBB MED TYNGDEPUNKTET: For å få en rolig og avslappet skiteknikk er det viktig å forflytte tyngepunktet fra fot til fot for hvert eneste tak.
TIPS: Når skismurningen skal påføres skiene, er det lurt å ta bort mye av emballasjen. - Slik får man påført smurningen på skrått og får mye jevnere lag, forklarer Slåtto.
Det er viktig med god vinkel i armene. De skal man låse i fast posisjon, og heller bruke mage- og ryggmuskulaturen til å dra overkroppen over stavene. Det er der man er sterkest, ikke i armene.

– Det aller viktigste når man skal ut på ski er at man har det artig, forklarer Magnar Slåtto. Han driver skiskolen I sporet og lærer tromsøværinger å mestre skiene, blant annet ved hjelp av mye lek og moro. På sine skikurs hjelper han erfarne og uerfarne, unge og gamle, kvinner og menn, med teknikk og treningslære i tillegg til små tips og triks som kan utgjøre en stor forskjell.

– Det er så små detaljer som skal til for at opplevelsen blir mye bedre, og kjerringa mindre sur, ler Slåtto.

– Legg lista lavt når du skal ut på tur Allerede før skiene spennes på og første stavtak skal tas, er det enkle grep man kan gjøre for å få bedre forutsetninger for en vellykket skitur.

– Mitt tips er å legge lista lavt. Legg opp til en tur du vet at du klarer, slik at du får lyst til å gjøre det igjen. Hvis man prøver å kopiere det man ser på TV fra Vancouver, får man fort negative opplevelser. Det er viktig at man etter en skitur skal ha lyst til å gjøre det igjen. Ikke hold på så lenge at du blir lei. Skal du ut på en lengre tur er det lurt å pakke med seg drikke og en liten matbit.

– Når man går på ski bruker man hele kroppen. Det er vel faktisk bare i svømming at man bruker flere muskler. Da må man huske at man forbrenner mye også. Hvis man skal ut i over en time, bør man ha med seg en liten nistepakke, ellers går man fort tom, og det er ikke noe morsomt. På kursene får også skientusiastene grunnleggende innsikt i kunsten å smøre ski. Godt preparerte ski og minimalt med glipptak hjelper godt på for skihumøret.

– Det er ikke mye man trenger å kunne for at det skal bli bra. I kategorien «tjuvtriks» er det å bruke sandpapir i festesonen et veldig bra tips. Hvis man bruker et passe grovt sandpapir, for eksempel 100, og rubber opp midtsonen under skiene setter festesmurningen seg bedre og holder lengre.

– Ellers er Blå Extra et helt genialt produkt. Det er en smurning som kan brukes som slitelag, som man kan legge festesmurning oppå om og om igjen. Her kan man faktisk med stort hell hente fram mors strykejern og brenne smurningen fast.

– Dropp stavene og vrikk på rumpa! Når man omsider har kommet seg ut i skisporet og skal til å ta fatt på det som forhåpentligvis skal bli en hyggelig skitur, er det viktig med riktig teknikk og bevegelse.

– Det er her veldig mange kan gjøre feil. Først og fremst handler det om balanse og tyngdepunkt. Siden det er spenn i skiene er det viktig at man står på skiene, og flytter tyngdepunktet over fra fot til fot for at festesonen skal få kontakt med underlaget. En fin måte å trene dette på er å overdrive armbevegelsene og vrikke godt på rumpa for å flytte tyngdepunktet fra side til side. Det er veldig mange som gjør feil og gjør det som vi kaller «å gå imellom», og får tyngdepunktet midt mellom skiene i stedet. Et veldig godt tips er også å droppe stavene når du skal ut å øve. Da får du mye bedre trening i balanse og koordinasjon, forklarer Slåtto. Line Olaisen er elev på Slåttos skiskole og merket stor forskjell bare etter den første økten med teknikktrening.

– Jeg merket spesielt dette med tyngdepunktet, og hvor viktig balansen er. Det handler om så små detaljer, og har så mye å si for farten og teknikken, smiler Olaisen som på sin treningsøkt møtte opp i sporet uten skistaver.

– Husk også å tenke på at du skal sparke ned i bakken og ikke bak i lufta. Det går rett og slett bare på teknikken. Mange av de voksne er også alt for stive og forknytt i kroppen, fordi man er redd for å falle. På mine kurs får man premie hvis man faller. Det viser at man tør å utfordre seg selv, smiler Slåtto.

– Og husk å ha det gøy! Det er aller viktigst, sier han, og skyver eleven sin, uten forvarsel, utenfor bakken ved Charlottenlund.

På forsiden nå


...

Disse fant Linda i guacamolen. Da hun klagde, smilte kelneren bare.

– Heretter skal maten granskes nøye før den havner på fatet og i mage!

Johann André Forfang har fått mange henvendelser etter sin fine inntreden i verdenseliten i hopp, både fra gratulanter og interesserte sponsorer.

– Når man lever på 2000 kroner i måneden i stipend, kommer dette godt med

Pengepremie og økt sponsorinteresse for Johann André Forfang (19).